Durmitor (02.08.2018)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Stozina (1,905m) 02.08.2018
Zupci (2,148m) 02.08.2018
Visits of other PBEs Sedlo parkering (1,900m) 02.08.2018
Stozina parkeringslomme (1,725m) 02.08.2018

I dag var det spådd varierende vær, så da vi dro oppover mot Durmitor hadde vi avskrevet Bobotov Kuk som vi hadde sett oss ut på forhånd. Været ble bedre enn forventet så vi fikk to flotte turer, først til Zupci og etterpå Stozina.

Bratt enkelte steder mot Zupci
Opp mot Zupci
Bratt også nedover fra Zupci

Det var et veldig flott fjellområde vi fikk gå i. Utrolig artig å gå i høgfjellet med så mye nydelige planter og fjell rundt seg. Oppover mot Zupci hadde vi sti til steinpartiet. Det var greit å følge, men litt kronglete å navigere seg til toppen da peakbookkartet ikke stemte overens med virkeligheten. Flott utsikt fra toppen. Det begynte å bli mørkere på himmelen fra sørvest da vi gikk nedover igjen, men vi bestemte oss for å prøve oss på en ny topp - Sedlo. Det ble bare med ca. 20 meter for da kom det et skikkelig tordenskrall som gjorde at vi snudde.

Turen til Zupci tok 1t og 55 min - 2,2 km og 262 høydemeter

I stedet for Sedlo, stoppet vi på vei ned til Zabljak og gikk på Stozina. En veldig artig topp fra avstand, og den var også grei å bestige. Noe klyving mot slutten men det var bare artig. På toppen bygget jeg en liten varde. Da vi kom ned til bilen igjen klarte jeg å miste mobilen i asfalten. Det var slutten på den mobilen, og resten av ferieturen var jeg mobilløs.

Stozina
Toppen av Stozina med min lille varde i bakgrunn - Denne turen tok 55 min, var på 0,9 km og ca. 180 høydemeter

Etter turen dro vi ned til Zabljak og gikk litt rundt i byen. Vi spiste også middag før vi returnerte til hotellet. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk sjansen til å gå på noen av fjellene i Durmitor. Vil svært gjerne ta turen tilbake en annen gang.