Klatring på Alasteinen med Lars-Petter (07.08.2018)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Visits of other PBEs Hugastølen p-lomme (855m) 07.08.2018 13:50
Hugakøllen stistart (850m) 07.08.2018 13:51
Hugakøllen stidele nede (875m) 07.08.2018 13:54
Alasteinene (905m) 07.08.2018 14:02

Etter Hugakollen hadde vi litt tid, før sønnen skulle til Vestfold, og siden vi hadde klatreutstyr i bilen, ville vi sjekke nærmere ut Alasteinen. Denne hadde jeg vært innom tidligere, og konkludert at jeg ville ha tau på.

Lars-Petter klatret forholdsvis greit opp med fjellstøvler på steinen fra sør, før jeg rakk å få opp tau og sikringer:

Jeg var ikke helt komfortabel med å returnere her uten tau, og vurderte ruta til svak treer etter å ha karet meg opp, da jeg fikk løfte om tau for retur fra Lars-Petter. Vi sjekket også ut motsatt side, som nok er hakket lettere: En skråhylle under et overheng; problemet er å komme opp på hylla. Også her er det nok snakk om klatring på tretallet.

Under veggen med antatt letteste vei opp; en skråhylle under et overheng.
LP på toppen av steinen.

Uansett var det moro å klatre litt igjen. Fjellet var råttent her, og tauet redda LP fra et skikkelig fall, da han prøvde en annen side med overheng, idet taket løsna. Vær derfor forsiktig når/om dere klatrer på denne steinen...