Tafjordfjella (02.08.2018)

Reindalseter (710m) 02.08.2018
Tunga p-plass (805m) 02.08.2018
Veltdalshytta (1,180m) 02.08.2018
----Det ble en 4 dagers tur med HHT i Tafjordfjella den 2-5/8. 15 deltagere kjørte like forbi Bjorli og vestover til Tunga. Herfra gikk vi stien nede i bjørkeskogen fram til Pyttbua. 2.dagen gikk vi til Reindalsseter via Nørdre Botnen og ned Øvre Reindalen. Da vi forlot N. Botnen ble terrenget vanskelig med hellende svaberg, og her fikk vi sikret oss med et utlagt tau. Stien rundet Puttegga på venstre side, og sist på dagen kom regnet med tilhørende tåke. 3. dagen gikk til Veltdalshytta i regnbyger, denne stekningen var svært variert og nedre delen ligger i et landskapsvernområde. Storfurua ved Reindalsseter hadde blåst over ende i en orkan foe 4 år siden, den var tett innpå 1000 år gammel. På den siste delen av turen bestod terrenget av svaberg og småvann, greit å gå. Vi gikk en enkel via ferrata for å krysse ei elv. Like før Veltdalshytta gjorde vi en avstikker bort til Fieldfarhytta der noen sabotører overvintret det siste året av krigen. 4.dagen var meldt med regn, vindstyrke 16 m/s og og kaldt vær, heldigvis ble det bare noen regnbyger og vinden kom først utpå eftaen og med en mindre styrke. Turen gikk forbi Karitinden og til Pyttbua hvor vi tok ei god pause. På returen til bilene valgte vi den øvre stien over bjørkeskogen, og det var jo bra for ved Tungesnyta fikk vi se en veldig flott regnbue. Tidsforbruket ble tilsvarende som står på kartene.