Staverheia (Steinkjer 29/40) (05.08.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Dammen ved Ytter-Bangsjøen (317m)
Ascents Staverheia (495m) 05.08.2018

Kjørte fra Klinga Kirke (Fv.17), og betalte bompenger kr 70 ved Romstad. Kjørte videre mot Bangsjøan. Dette er tre vann som er oppdemt til ett vann. Vannet brukes til kraftverket Bogna ved Snåsavatnet. Det går en 400 meter lang veistubb til dammen på Ytterbangsjøen, men det er ikke tillatt å kjøre denne. (unntak for Statens Skoger og Nte) Det er 27 km fra bommen ved Romstad og opp hit. Bangsjøen var svært nedtappet. Det er et krav om at det må gå en viss mengde vann i elva Bongna p.g.a laksen. Jeg gikk innom to øyer ute i vannet som var tørrlagt. Det ser ut som jeg har gått på vannet på gps-sporet, men den evnen har jeg ikke, og det er også for tidlig for skigåing på isen. Det er vel stor sjanse for at strømmen blir dyr til vinteren, hvis det ikke kommer mer nedbør. Båtene som lå fortøyd ved naustene lå langt oppe på land. Fra naustene gikk jeg ganske bratt opp til den vakre Stavertjønna, og videre opp til Staverheia. På toppen som peakbook har oppgitt er det ingen markering. På en høyde 80 meter fra peakbookkoordinatene er det lagt opp fire steiner. God utsikt mot Vengstadhatten. Det kommer opp en vei fra Snåsa forbi denne toppen. Det mangler kun tre km til å binde sammen disse veiene.

Bra vannføring i Bongna
En tørrgadd med tak.
En 400 meter lang vei til dammen ved Ytter-Bangsjøen
Dammen ved Ytter-Bangsjøen med lite vann
En tørrlagt holme i Ytter-Bangsjøen
Båten er fortøyd på land
Stavertjønna med Staverheia bak
Stavertjønna
Ujevn modning på molta her