Sunset Boulevard (04.08.2018)

Written by senfterberg (Coni Häusler) GSM

Ascents Hægefjell (1,021m) 04.08.2018
Herman mellom sol og skygge

Etter fem uker i Østerrike og (andre alpeland) var det fint å være på tur i Norge igjen. Fredag kveld dro Herman, Lars R og jeg til Nissedal for å leke vertikalt på Hægefjellet. Da vi startet kjøreturen var det litt uenigheter om veivalg og hvem som skulle få lov å drikke øl i bilen. Noen hevdet at å kjøre vi a Kongsberg er raskest, og at Andersnatten lo i Nissedal. Men etter at Liertoppen var passert ble det bestemt at Lars R ikke skulle bestemme. Det hjalp lite og diskusjonene i bilen fortsatte. Heldigvis ble vi allikevel enig om ruta som vi skulle klatre dagen etter. Valget falt på ruta «Sunset Boulevard». VI+ og 12 lange taulengder hørtes jo veldig spennende ut. Men Herman har gått ruta i fjor, så jeg sov rolig i teltet under veggen.

Hægefjellet med det jeg tror er Sunset Boulevard (sånn cirka)

Vekkerklokken ringte kl. 5:30 for å være sikker på at vi skulle slippe tordenvær, steinsprang og kø. Sistnevnte var det uansett lite fare for med 4 biler på parkeringen. Hægefjell er et populært sted og det finnes førere både på papir og på nett. Men ingen av disse sier særlig mye om alvorlighetsgraden av rutene. For framtidige klatrere som måtte lese dette her, følger en litt mer nøyaktig beskrivelse.
Anmarsjen er absolutt til å leve med. Ca. 500 borte og 50 høydemeter. Dette er innenfor, som Lars pleier å si! Da vi sto under svaret var vi ikke sikker på om vi var riktig. Etter flere minutter med føreranalyse, vurderinger og diskusjoner var vi i ferd med å gi opp. Da var det greit at jeg oppdaget (rett foran nesene våre) den røde tydelige skriften på fjellet: Sunset Boulevard.
Taulenge 1, 60m, UIAA VI-, norsk 5: jeg var gira og fikk lov å starte. Selv om det bare finnes en bolt på 60 m er denne taulengden veldig grei å starte med.
Taulenge 2, 45m, norsk 6-: Lars var neste mann ut og fikk lede den første av de to ganske spesielle travers diedere. Noen meter av svaet i starten var litt sparsomt sikret og i tillegg våt. Resten er et nydelig riss med gode muligheter å kjøre inn den ene cam’en etter den andre. Fjellet er delvis ganske glattpolert, det gjelder å bruke hendene godt!

Lars gjør en meget solig jobb i tl 2

Taulengde 3, 50m, 6-: Denne taulengden er nesten identisk med den forrige. Et traverserende riss med gode sikringsmuligheter, men litt glatt fjell. Herman klatret ikke mye i år, men var i knallform allikevel, selv om han brukte mine gamle klatresko med store hull foran.
Taulengde 4, 35m, 5: skulle være en avslappende taulengde, men det synes ikke jeg, fordi svatraversen ikke var like velsikret som de to forrige, selv om det aldri var noe truende fallpotensiale.

Herman på sva. Nede ser man to klatrere ved innsteget

TL 5, 30m, 6: en skikkelig svalengde, men Rønnevig hadde full kontroll. På femte standplass skjønte vi endelig hvordan man håndterer tauet i et tremannslag.
TL6, 35m, 5: denne taulengde er fullstendig «clean», og jeg leste på en tysk nettside at den var litt skummel. Det syntes ikke Herman som ledet opp på fine naturlige sikringer og uten psykiske lidelser.

Herman er flink til å legge egne sikringer
Lars følger etter i rutas fineste taulengde

TL7, 25m, 6+: dette skulle være cruxet. Men jeg, som ledet den, synes at den var den letteste så langt. Jo, to meter med kjipt sva, men bolten er rett over deg og med noen silkeskritt til høyre var spøkelsen over. Resten er en godt sikret og enkel travers.

Cruxtaulengden 7, ikke så krevende allikevel

TL8, 45m, 4: dette er den psykisk mest krevende taulengden av hele turen. På 45 meter mente rutekreatøren at det var nok med to borebolter. Lars (og vi) var uenige og mente at man skulle ha spandert på en eller to bolter mer. Selv om klatringen ikke er særlig krevende. Men en 20 meters rutsjetur på sva er nok ikke noe morsom opplevelse.

Lars tenker, og det er viktig når 45 m sikres med to bolter

TL9, 35, 3-4: Herman kunne kose seg på en enkel, men svært fin taulengde uten bolter men med gode muligheter å skjule en kam et eller annet sted.
TL10, 55m, 6-: Dette var en vanvittig svataulengde. Jeg fikk testet både balansefølelsen, akkillesen og gummisålen på skoene mine. En gang midt i taulengden var jeg ikke sikker på om jeg skulle unngå å ramle. Men det gikk greit. Boltene er der, men rutsjeturen hadde blitt lang nok til å få seg noen ordentlige skrubbsår.
TL11 og TL12: når man har kommet så langt føles disse taulengdene veldig lette og trenger ingen detaljert beskrivelse.

ferdig for dagen

Lars og Herman, dette ble en fantastisk tur! Tyrion neste?

Typisk Nissedal! Svaklatring på sitte beste (verste?)