Kjølberget i Våler (05.08.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Kjølberget p-lomme (604m)
Endpoint Kjølberget p-lomme (604m)
Ascents Kjølberget (704m) 05.08.2018
Visits of other PBEs Kjølberget parkeringslomme (600m) 05.08.2018
Høljedalen bomveg (575m) 05.08.2018 18:40
Høljesjødammen vinterparkering (525m) 05.08.2018 18:40
Etter tur til Raskiftet Sør hentet jeg Bente som hadde kost seg på Osmundsanden i Nordre Osen. Når vi nå først var i området, kunne vi(les:jeg) ikke la muligheten passere til å få med Kjølberget også, selv om det etterhvert hadde blitt et stykke på dag, og vi skulle videre til overnatting i Trysil. Kjørte sørøstover og via RV208 (mrk Lutnes og Karlstad) inn på Høljedalen bomveg, og like etter avkjørsel på denne til høyre i neste veidele. På brukbar(men ikke mer enn det) grusvei et godt stykke innover til vi endelig ankom Kjølberget p-lomme der det var plass til en; til nød to; biler. Merket sti (som var en parsell av Finnskogsleden)like ved p-lomme. Først over noen myrområdet, som var helt uttørket, deretter gjennom skogspartier i stort sett slak stigning i retning Kjølberget. Ikke fritt for at vi tenkte på møte med bamsen selv; dette er vel midt i riket til fastlands-Norges største rovdyr...
Top of.....Våler kommune

Ingen utsikt på toppen, og etter fotografisk "dokumentasjon" snudde vi på hælen og gikk ned samme vei, uten møte av farlige dyr av noe slag. Med på turen Bente.