Sætertinden - Harstad og Tjeldsund, 278/404 (05.08.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Sætertinden (1,094m) 05.08.2018 14:05
Visits of other PBEs Sandtorg idrettspark parkering (20m) 05.08.2018 11:50

Fra E10 fulgte jeg skilt mot idrettspark ved Sandtorg. Parkerte litt for tidlig, ved en stor åpen plass med diverse avfallskonteinere like ved avkjørselen, men skjønte da jeg begynte å gå at parkeringsplassen egentlig er litt lengre inn, følg grusveien med lyktestolpene rett frem forbi en bygning og så ligger Sandtorg idrettspark parkering på venstre side her. Jeg gikk forbi innkjørselen til parkeringa, gjennom ei grind og fulgte lysløypa innover til ett kryss der lysløypa fortsetter til venstre mens jeg fortsatte på skogsbilveien rett frem. Det var ett skilt på en stolpe i krysset der det sto Vedhoggan. Skogsbilveien ble etter hvert til sti som går ett stykke langs elva, holdt til venstre i kryss der det går av sti mot Årbogvannet. Kom etter hvert ut av skogen og fikk nyte utsikten. Fin sti først som blir til steinur siste biten mot toppen. Merket med store påler så ingen problem med å finne veien opp. Flere bygninger og mast på toppen samt en stor varde med bok å skrive seg inn i og flere mindre varder spredt utover. Brukte to timer og ti minutter opp.Tåka lå å stanga mot nordsiden av Sætertinden og kom og gikk litt over toppen, så fikk delvis utsikt fra toppen. Mange av toppene lå med nesa i sky, men fikk ett glimt av Møysalen der jeg hadde vært noen dager før, og ellers mye fint å se fra toppen:) Tok en liten pause for å se om tåka kunne forsvinne, men den gjorde ikke det så gikk samme vei tilbake. Møtte fem personer og to lemmen på turen. Totalt 4,5 timer på tur.

God sti
Steinur siste biten opp
Tåka kom og gikk over toppen
Kan ikke klage på utsikten her heller :)