Gitvola i Løten (05.08.2018)  5

Written by Stigun GSM

Ascents Gitvola (851m) 05.08.2018 11:53
Visits of other PBEs Gitvola p-plass (705m) 05.08.2018 11:20
Etter trivelig opphold i Hamar kjørte vi i pent men litt kjølig vær(skjønt alt er relativt; biltermometeret bikket 20gr C i lavlandet øst for Hamar..) i retning Gitvola, Løtens kommunetopp. Vi tok av ved Brenneriroa og kjørte på bra vei ca 15 km til Budor Gjestegård, deretter i nordøstlig retning et par km mot Øysætre, der vi svingte skarpt til venstre i nordvestlig retning mot Gitvola p-plass, på grusvei med "nøktern standard". Fant straks sti like ovenfor p-plassen, men tok stidelet til venstre, men innså heldigvis raskt at dette ville ha medført en litt lengre tur, og skrådde derfor østover gjennom skogen til stien som hadde direkte retning til Gitvola. Tørt og lettgått etterhvert over i glissen skog og over et par(tørre) myrområder, og snart var vi fremme ved tårnet på denne flate toppen
Gitvola med tårnet i sikte

Vid utsikt over de flate og langstrakte åsene her i midtre Hedmark, og forbausende god utsikt også mot temmelig fjerne mål, dog klarte vi ikke å se Glittertinden eller Galdhøpiggen i dag på grunn av skyansamlinger i denne retningen.
Imponerende hva man skal kunne se fra tårnet på Gitvola!
Utsikt vestlig retning. Bl.a Skaget kan skimtes sentralt i det fjerne.

Ned igjen samme vei, men unntak av "sløyfen" hvor vi hadde gått feil i starten. Flere biler hadde nå parkert og vi hadde allerede truffet flere turgåere på vår nedtur; tydeligvis en relativt populær tur dette. Videre østover i fylket.