Årkjølen - overraskende flott utsiktstopp (04.08.2018)

Written by Stigun GSM

Ascents Årkjølen (641m) 04.08.2018 15:16
Søndre Fjellsjøhøgda (642m) 04.08.2018 15:41
Visits of other PBEs Hamar (130m) 04.08.2018 14:19
Nydammen og Grytsetra bomvei (250m) 04.08.2018 14:19
Gjelbekksetra p-plass (435m) 04.08.2018 14:19
Med bedre værmeldinger for østlige deler av Østlandet og 2 bonusovernattinger på hotels.com dro vi østover fra Vang, men var ikke framme ved Gjelbekksetra parkering før ca kl 14. Flere biler parkert, været var nydelig. Vi spiste nistemate på en steinved p-plassen, og ble av flere turgåere som etterhvert returnerte fra tur forsikret om fin sti i retning Årkjølen. Knusktørt i terrenget på bra sti mot Årkjølen, på slutten over et par godt uttørrete myrområder. Ovrerraskende god utsikt fra tårnet på Årkjølen, iflg. metallsikteskive i tåret kunne man t.o.m. se Tryvannshøgda, Galdhøpiggen og Glittertinden fra denne nokså lave toppen
Høyest i Nord-Odal
Mjøsa synlig og bakenfor til høyre "kampene" sørvest for Mjøsa.

Videre på litt mer utydelig sti i retning Søndre Fjellsjøhøgda; da vi var på høyde med denne gikk stien litt øst for dette høyeste punktet i Stang kommune. Fant dog et utydelig tråkk som førte oss i vestlig retning rett på Søndre Fjellsjøhøgda. Her var ingen utsikt på denne skogkledde toppen. Vi gaflet i oss med deilige blåbær, som det i motsetning til lavere nede fantes i rikelig mengde her oppe.
Høyest i Stange

Ned igjen samme vei og kjøring videre til

Hamar

Hverken Bente eller jeg hadde vært i denne mjøsbyen tidligere; et absolutt tiltalende bekjentskap med sitt vakre bysentrum og på en høyde øst for dette vakre Hamar Domkirke. Også verdt å nevnte den flotte strandlinjen mot Mjøsa. Her gikk vi bl.a. forbi

Vakre Hamar Domkirke

merkesteinen som markerte vannstanden ved de forskjellige flommene i Mjøsa. Sjokkerende å se hvor høyt vannet stod under den såkalte Storofsen i 1789, forøvrig 10 dager etter stormingen av Bastillen... Vannstanden kulminerte 24.juli etter flere dager med uvanlig kraftig regn på Østlandet og i Møre og Romsdal, en bonde i Sunndalen skal ha målt 360mm nedbør på 3 dager. Dødstallene var nærmere 3-sifrete og de materielle skadene enorme. Storofsen var direkte foranledigelse til at mange bønder fra Østlandet flytte til Indre Troms, hvor dialekten selv i dag visstnok skal ha et tydelig innslag av østlandsdialekt(Kilde: Wikipedia)Det svært så påkostede og etterhvert berømte stupetårnet måtte vi også ta i besiktigelse.