Burroughs Mountain (16.07.2018)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Sunrise Visitor Centre (1,950m)
Endpoint Sunrise Visitor Centre (1,950m)
Characteristic Jogging
Ascents Burroughs Mountain (east) (2,257m) 16.07.2018

Vi bestemte oss for å besøke Sunrise Visitor Centre for å få se Mount Rainier (4392) på nært hold. Mount Rainier er et veldig flott fjell, og det 5. høyeste i hele USA (eksl Alaska). Jeg ønsket å se fjellet på ennå nærmere hold, og fikk 50 minutter til å bestige østtoppen av Burroughs Mountain. Det var akkurat nok tid til en flott liten tur (i godt joggetempo). Det var mye turfolk i området, med alt fra skikkelige turklær til penklær

Parkering ved Sunrise Visitor Centre (Mount Rainier i bakgrunnen)

Fine turstier på kryss og tvers rundt senteret. Disse var påbudt å bruke med hensyn til vegetasjonen i området

Frozen Lake, vel 2050moh. Fra her og oppover var det sporadiske snøflekker.

Nokså bratt stigning på nordsiden av Burroughs Mountain

Flott utsikt nordover fra et stykke før toppen

Utsikt fra i nærheten av toppen!

Området er en del av Mount Rainier National Park, og har rikt dyreliv. Møtte blant annet denne krabaten i nærheten av Frozen Lake på vei hjemover