Fin sommertur (02.08.2018)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Bjørndalsnuten sør (1,015m) 02.08.2018

Dolomittica og jeg tok en liten sommerferiebase i et naust på Sunde ved Rosendalsalpene.

Jeg måtte imidlertid bortom en kommunetopp jeg manglet for at man kan si man har hatt sommerferie. Så vi dro på ekspedisjon tidlig en morgen med sveleferge fra Utåker til Skånevik og derfra fant vi E134 mot Ølen, så mot Vikedal før vi svingte av mot Roalkvam. Der fant vi den omtalte parkeringslommen på oversiden av vatnet ved Gislehaugen.

Ca 100m sør for parkeringen sto det skilt som viste veien mot Sauda og Tysseland. Fin sti å følge her med fin utsikt over dalen og dagens mål. Ved Sjurstølen tok vi vår første matrast og en hyggelig prat med et annet par som var på vei til samme mål.

Ved Sjurstølen hadde nå noen nå satt opp et skilt til Bjørndalsnuten, så bare å kjøre på. Det var mye vatn ved den vanlige hoppe-over-elva-stedet på Sørelva, så vi valgte å følge veien helt til oversiden av vatn 463m. Der vadet vi behagelig over og koste oss litt i sola.

Rett etter vatnet kom vi inn på stien igjen og gikk til sauestølen på Dyrali. Der fikk vi tips fra de andre om at det var en sti oppover mot Bjørndalsnuten rett etter bekken - og det stemte. Så vi fulgte den et stykke opp - til omtrent over tregrensa - over bekken igjen og så rake veien mot ryggen. Derfra fulgte vi kanten av fjellet med knallutsikt hele veien til topps mot både kommunetoppen og selve toppen noen meter bortenfor.

Vi gikk ned igjen samme vei - og etter lange spise- og blåbærpauser - så var vi nede 9,5 time etter vi startet. Fin kommunetopptur var vi enige om.