Svartevassegga - Bremanger (05.06.2010)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Hornskar (10m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Hornelen (858m) 05.06.2010
Vestre Hornelen (889m) 05.06.2010

Øytopper
5.6.2010

NORD-EUROPAS HØYESTE SJØKLIPPE
Det er historisk sus over den 860 meter høye klippen Hornelen i Sogn og Fjordane der den kneiser høyreist og flott over fjorden helt øst på Bremangerlandet, den store øya som ligger ytterst i Nordfjord i Bremanger kommune. Toppen dominerer synsranden og er et naturlig peilepunkt for kysttrafikken. Det er mange sagn knyttet til Hornelen, og ifølge et av disse er fjellet et samlingssted for hekser både jonsokaften og julaften. På den fremoverlutende toppen skal det være ei revne i fjellet. Et annet sagn vil ha det til at sjøfolk fikk forbud mot å bruke skipsfløyta når de passerte under Hornelen. Blåste de, kunne vibrasjonen føre til at fjellstykket ramlet ut og skapte en flodbølge. Det er lett å forstå den som midt på 1600-tallet kom med følgende karakteristikk: «En meget forferdelig høy Klippe, der som en spits Spir staar op i Været, som ingen kan komme op paa eller vide Høyden paa.»
Disse påstandene er i hvert fall for lengst avkreftet: Høyden er kjent, og klippen ble besteget i 1897. Da klatret den kjente ellpioneren Kristian Bing fra Bergen og lokalkjente Anders J. Hunskår fra Skatestraumen til topps. Om de var først, kan forresten diskuteres. Det er nesten usannsynlig at ikke en eller annen øyboer i tidenes løp har tatt turen til topps. Den godeste Snorre forteller dessuten at vikingkongen Olav Tryggvason skal ha klatret opp på Hornelen og festet skjoldet sitt på toppen. Riktignok kaller Snorre ellet Smalsarhorn, men det er det samme fjellet vi snakker om. Spesielt østveggen er et imponerende skue når man passerer i båt: Det var visstnok den veien Olav Tryggvason tok, selv om det lyder mer enn tvilsomt. Selv for dagens gode tindebestigere med moderne sikringsutstyr byr den på en utfordring. Og heldigvis finnes det en lettere rute fra den andre siden for dem som vil til topps.
BAKVEIEN OPP
Vi har flere ganger kjørt mellom Nordfjordeid og Måløy med blikket vendt mot denne godt synlige fjellveggen, som er den høyeste sjøklippen i Nord-Europa. Like bak ligger dessuten Svartevassegga, som med sine 889 meter er Sør-Norges fjerde høyeste øytopp. Tidlig i juni 2010 ble det så vår tur til å ta turen til topps på Bremangerlandet. Vi kjørte østover langs fv. 616 fra ferjeleiet ved Oldeide til den undersjøiske tunnelen som går under Skatestraumen. Rett før veien forsvinner under fjorden, tok vi av til høyre. Vi fortsatte rett frem og parkerte ved det lille kapellet på nordsiden av øya ved Hornskar. Her starter en godt merket T-sti som går på skrå opp fjellsiden mot Nonsnakken på 550 moh. Stien går bratt, så det blir fort høydemeter her. Vel oppe ved de to vannene på ca. 600 meter ble vi møtt av synet av Svarte- vassegga, som ser ganske vill ut. Vi fortsatte mot sør over noen snøpartier før vi dreide mot øst med toppen foran oss. De siste 500 meterne gikk vi i stor ur opp til Svartevassegga. Varden på Bremangerlandets høyeste punkt står helt på kanten av stupet. Denne toppen blir mindre besøkt enn den 29 meter lavere Hornelen. Vi fortsatte ned til noen små vann ved den godt brukte stien som kommer opp fra Lisete i Berlepollen, og fortsatte langs denne de siste 1,5 kilometerne til Hornelen. På toppen er det varde og ei lita steinbu. Olavsbua heter den og er utrolig fin. Her kan man bruke flagget som henger på veggen for å vinke til andre som er på vei opp, eller til de sjøfarende. Utsikten er også imponerende, særlig mot Gjegnen og Ålfotbreen i øst. Dette er kommunetoppene i henholdsvis Bremanger og Flora. På hjemveien gikk vi stien tilbake uten å gå oppom Svartevassegga og ned til Hornskar.
(Fra boka Norges beste toppturer).