Ørneflag i Sør-Aurdal (02.08.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Storekrak p-lomme (533m)
Endpoint Storekrak p-lomme (533m)
Ascents Ørneflag (1,243m) 02.08.2018
Visits of other PBEs Ørneflag fra Storekrak (890m) 02.08.2018
Storekrak p-lomme (530m) 02.08.2018 12:55
Tok av fra E16 i Begnadalen og kjørte over åsen til Hedalen og videre via Vassfaret bomvei til parkering ved Storekrak p-lomme. Gikk litt feil til å begynne med(ikke dekning via Peakbookappen), men oppdaget heldigvis feilen tidlig og fant snart riktig vei i retning Storekrak. Her var godt kjørbar vei, men altså stengt med bom. Sykkel er klart å anbefale på de drøye 4 kilometrene inn til Storekrak. Like før Storekrak inn på sti(tok litt feil her også..) som passerte rett vest for Storekrak. Kryssing av elv på klopp, der nest siste trinnet var løst. Jeg tro igjennom og slo meg godt på forsiden av høyre legg. Videre over skoggrensen på fin sti. Massevis av blåbær og krekling som ga et velsmakende og sunt supplement til nistepakken. Kjølig i høyden med frisk vind fra sørvestlig kant
Storekrak er passert, Ørneflag synlig i sørvest

Via et søkk i nordøstflanken svingte et delvis vardet tråkk først nordvest, deretter syd mot toppen av Ørneflag.
Ørneflag, kommunetopp i Sør-Aurdal

Potensielt bra utsikt, men noe disig, så på klare dager er nok utsikten vesentlig bedre. Me min vonde legg og relatvit sen turstart var det uaktuelt å fortsette mot Sørbølfjellet, så jeg returnerte omtrent samme vei, savnet en sykkel det kjedelige stykket på veien fra Storekrak til p-plassen.
Aurdøla i ettermiddagssol; like ved parkeringen

Ørneflag

Written by otto 13.08.2018 06:49

Ser det går unna med kommunetopp samlingen. Må ha blitt ganske mange hittil i år? Fordelen i sør er at de ligger ganske tett...

Sv: Ørneflag

Written by Stigun 13.08.2018 20:49

Takk for kommentar Otto. Jo, det har vært brukbar aktivitet på denne fronten i 2018, nærmere 3-sifret enn 1-sifret antall k-topper. Men som du sier; det går jo unna når man kan besøke opptil 5-6 k-topper på en dag, f.eks i fylker omkring Oslofjorden; atskillig tregere går det nord for Majavatn..Blir en LANG pause fra fjellene fra september av..