Skrivartinden - Andøy, 276/404 (03.08.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Skrivartinden (890m) 03.08.2018 22:00
Visits of other PBEs Forfjorden p-plass (6m) 03.08.2018 22:00

Etter å ha vært på Burnestinden tidligere på dagen var det tid for dagens andre kommunetopp, Skrivartinden i Andøy kommune. Fra Sortland kjørte jeg fv 82 til den store rasteplassen Forfjorden p-plass der det er informasjon om Andøy kommune. Parkerte i nordenden av plassen og fant stien som starter her. Litt ufyselig start med masse dopapir på og rundt stien og menneskelig avføring, men det gav seg heldigvis etter 100 meter, da var det bare å nyte myrgåing på mer eller mindre synlig sti som tilslutt forsvant helt. Hadde godt utsyn mot Skrivartinden og nabofjellene hele turen. Etter myra var det ett skogholt som måtte forseres i lett stigning opp mot bjørkeskogen. Deretter ble det tungt og bratt oppover, prøvde å holde meg på gressrennene vest for ryggen, men ble en del ur og forsere også, og litt lett klyving på slutten. Fulgte nogenlunde Olepetter (Ole-Petter Andersen) sitt spor opp. Også her var det tåke som kom og gikk litt over toppen, men fikk fin utsikt mot Forfjorden da jeg kom opp, mot nord var det ganske grått. Brukte 2 timer og 20 min til toppen og følte det gikk veldig seint og tungt de siste høydemetrene. Nogenlunde samme vei tilbake, gikk rolig og forsiktig ned bratta og i steinura og klokka begynte å bli mye så jeg gønna på gjennom skogen og over myra for å komme til bilen og var fremme etter 5 timer og 20 min på tur, klokka var da blitt 2330, så da var det bare å pusse tenner og legge seg til å sove i bilen, klar for ny dyst neste morgen. Har dessverre ikke gps spor fra denne turen da gpsen ble ødelagt et par dager senere og jeg hadde ikke fått lastet ned sporet før den døde:(

Skrivartinden er den til venstre av de tre spisse toppene
Fint lys over Forfjorden på vei opp mot Skrivartinden
Tungt og bratt opp til toppen, blanding av steinur og gressrenner
Siste klyveetappe mot toppen
Varden på skrivartinden med utsikt mot Forfjorden