Langsua (03.08.2018)  5

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Revsjø (980m)
Endpoint Revsjø (980m)
Ascents Fatkvolvhøgda (1,388m) 03.08.2018 12:41
Nordre Langsua, S1 (1,529m) 03.08.2018 12:41
Nørdre Langsua (1,552m) 03.08.2018 12:56
Visits of other PBEs Nonstjønnbua (1,190m) 03.08.2018 12:41
Revsjøen Parkeringsplass (980m) 03.08.2018 12:41
Revsjøhytta (990m) 03.08.2018 12:41

Etter turen til Nevelfjell kjørte jeg opp i Gausdalen og til parkering Revsjøen. Her er det tilrettelagt for caming, og infotavler om nasjonalparken og landskapsvernområdet. Ble tidlig kveld i teltet, greit å være uthvilt til morgendagens langtur.

Fra parkeringen er det merket mot Nonstjønnbua. Her tok jeg første pausen. Flott steinbu som driftes av Gausdal fjellstyre. Bua er åpen for alle. Fire køyer, div. kjøkkenutstyr, ovn og nok av ved. På kartet er det en sti videre østover. Den fant jeg ikke. Siden det er så tørt om dagen gikk jeg myrene - enklere enn å gå i vidjekrattet. Jeg tar turen oppom Fatkvolhøgda. Herfra går jeg bratt opp i sørenden. Må gå rundt på østsida for å komme opp forbi de steile stupene i øst og sør. Fra S1 til hovedtoppen er det grei skuring. Skriver meg inn i boka. Det er ser ut til å være folk her daglig, men i dag er jeg mutt alene ... Flott utsikt mot Valdres og nordover. Det går lokale regnbyger rundt i fjellene, og de tar meg ikke igjen før jeg er tilbake ved Nonstjønnbua. Her blir det en times pause i ly. Jeg får besøk et to par som er i samme ærene. Jeg spiser Real reinsdyrsgryte og koker kaffe. Trivelig med selskap - hyggelig folk :)

Langsua er et virkelig flott terreng. Ser mange flotte fjellplanter. Modne multer og hvit mose. Vakkert. Over meg svever både ravn og hauk. I et vidjekratt støkker jeg opp åtte/ti ryper. Det går så fort at jeg greier å telle, og bilde blir det ikke til tross for kamerat er rundt halsen.

I pur glede over å ha tatt denne K-toppen, setter jeg kursen for Øyer og til "det historiske" hotellet, Nermo. https://nermohotell.no/ Flott sted! Planen videre er Djuptjernkampen.