Strandekollen ved Sperillen - sti opp fra (nord-)vest (03.08.2018)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Strandekollen (400m) 03.08.2018 15:08
Visits of other PBEs Strandekollen - sti fra vest (280m) 03.08.2018 14:40

Kjørte opp skogsvei fra Vikerseterveien, og denne tok heldigvis av FØR bommen. Ingen bomvei oppover her, men ved et sandtak var det slutt. Veien ble da også dårligere etter dette, og jeg tok sykkelen fatt.

Effektiv sperring av veien videre, må jeg si.
Å prøve seg opp bratta rett fra vest, var ikke aktuelt.

Etter hvert kom jeg inn på en sti som var så gjengrodd at jeg heller valgte myra i øst, og gikk nordover, før jeg skjente opp på NV-ryggen. Her traff jeg snart på blåmerka sti, som gjorde resten til en grei reise. Noe utsikt fra toppen, men det begynte å regne, og jeg returnerte straks. Fulgte den blåmerka stien ned og tracket denne, men helt nederst forsvinner både sti og merking i et område preget av rotvelter på kryss og tvers. Skjente nå rett ned mot den gjengrodde stien, som jeg fulgte tilbake. Vil vel nesten si det er lettere å gå myra i øst nå, så gjengrodd som stien er i dette området. For første gang i sommer (!) ble jeg VÅT på tur, uten at det var svette! Greit at tørken er over, synes jeg.

Støtte på blåmerka og tydelig sti på NV-ryggen. Her; like før jeg ankommer høyeste punkt.
Utsikten fra toppen mot sør.
Fra returen; glimt av Storøya.