Storøya i Sperillen; ikke en øy (03.08.2018)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Storøya (254m) 03.08.2018 13:36
Visits of other PBEs Elsrudseterveien bomvei (190m) 03.08.2018 13:05

I følge noen kart kan det se ut som om Storøya er en øy, mens andre kart viser at den er landfast. Etter mitt besøk er det for meg ingen tvil om at denne øya ikke er en øy, selv om det rett nok var svært lav vannstand i sommer. Dette bildet fra det laveste myrområdet like vest for øya, taler sitt tydelige språk:

Jeg hadde syklet fra Elsrud, for å spare 60 kr i bomavgift, og hadde for sikkerhets skyld med packraften i sekken. Den tok jeg aldri fram...

Fulgte en vei ned til et omtrent uttørka elveleie, som jeg fulgte litt, da det var lett å gå her. Satte igjen sekken da jeg skjønte at "øya" var landfast, og skjente opp i terrenget, og etter hvert flatere til topps. Jammen var det et par hjortelusfluer på denne turen! Det er første gang jeg har observert i Ringerike.

Noenlunde samme vei tilbake.

Bolt i fjellet på høyeste punkt.
Hadde litt lyst på Strandekollen i dag også, når jeg var på denne siden av Sperillen.