Burnestinden - Bø, 275/404 (03.08.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Burnestinden (694m) 03.08.2018 18:00
Visits of other PBEs Straumsjøen p-plass (3m) 03.08.2018 18:00

Kjørte mot Straume i Vesterålen og fra rundkjøringen i Straume fulgte jeg skilt mot Straumsjøen dvs til høyre i rundkjøringen, rett frem etter broen til Strøumsjøen der det er en krapp høyresving på veien, rett frem i neste kryss inn på smal grusvei og kjør langs sjøen til stor parkeringplass Straumsjøen p-plass. Her starter flere turløyper, men jeg fulgte stien mot Nattmålstinden som starter ca midt på parkeringsplassen, over det lille jordet og langs bekken oppover lia. Ganske bratt oppover, men god sti som krysser bekken like etter en liten bygning. Fulgte stien videre da det flatet ut men mistet den på vei opp mot skaret mellom Spikarheia og Vikanfjellet. Var ganske tett tåke nå, men plutselig skimtet jeg en varde på toppen av skaret og gikk opp til den og da fant jeg igjen stien som er til dels tydelig tråkk og til dels varder hele veien til Burnestinden. Den går på nordsiden av Spikarheia og ikke over toppen, og så opp mot Burnestinden, men man må ta en liten omvei for å komme til topps på Burnestinden, for ca 150 m i luftlinje fra toppen så er det et bratt skar mellom toppen man er på og Burnestinden. Stien runder denne toppen mot høyre og så er det litt enkel klyving noen meter ned før man kommer til oppstigninge til Burnestinden. Stien går her litt til venstre for eggen. Greit å komme seg opp, opplevdes ikke luftig. Tåka forsvant heldigvis en liten stund så jeg fikk litt utsikt og fikk tatt noen bilder før jeg gikk ned samme vei, og nå holdt tåka seg vekk så jeg fikk se hvordan det egentlig så ut der jeg hadde gått. Super utsikt og fin tur. Brukte 1 timer og 35 minutter opp og totalt tre timer på tur. GPS en min gikk i stykker et par dager etter denne turen uten at jeg fikk lastet ned sporet, så derfor ingen gps track:(