Lokkeråsen (03.08.2018)

Visits of other PBEs Vesle Knabben (320m) 03.08.2018 10:49
Svenskeveien (325m) 03.08.2018 12:52
Solbergvannet

Det begynner etter hvert å bli få plasser og stier i Finnemarka hvor jeg ikke har vært. Da får man heller prøve å nå kjente plasser på nye måter.
Dagens tur skulle gå til Lokkeråsen, men med start på Årbogen i stedet for Bjørkedokk som har vært det vanlige til nå.
Turen startet riktignok mot Bjørkedokk, langs lysløypa som bortover åsen. Før jeg kom så langt som til Bjørkedokk tok jeg av lysløypa og gikk mot Svarttjern, via Inntaksdammen og Borgetjern. Ved Svarttjern tok jeg stien på nordsiden og fulgte den oppover i terrenget, til jeg kom til det stedet hvor stien jeg gikk på møter den blåmerka stien mellom Knabben og Lokkeråsen.
Jeg hadde et lite behov for å ta en liten tur nedom Vesleknabben før jeg gikk videre opp mot Lokkeråsen. Dermed ble det en liten avstikker ned dit før jeg ruslet tilbake til stikrysset og fortsatte opp mot Lokkeråsen.
Et delmål på veien opp mot Lokkeråsen er Solbergvarden. Den ligger noen meter lavere i terrenget enn Lokkeråsen, men har vel egentlig en bedre utsikt siden vegetasjonen er noe mer fraværende der nede. Her er det utsikt i flere retninger. Både i retning Drammen og mot Hokksund er det fri sikt.
Turen fra Solbergvarden til Lokkeråsen er ikke lang, rundt 20 minutter tok det meg å gå den strekningen.
Stoppet oppe på Lokkeråsen ble ikke langt. Som sagt er det en del vegetasjon her som hindrer den frie sikten i alle retninger egentlig. Så jeg ruslet raskt videre til «gropa» mellom Lokkeråsen og Hoggskollen. Her ligger Smedsetra, og fra den fulgte jeg stien som går ned til veien langs østsiden av Solbergvannet. Denne veien fulgte jeg sørover helt ned til Årbogen.
Da ble det en tur på snaut 15 kilometer og drøyt 3 timer.