Føringstur St. Memurutind østtoppen (02.08.2018)

Geschrieben von kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Startpunkt Spiterstulen (1.004m)
Tourlänge 10h 30min
Entfernung 33,0km
Besteigungen Store Memurutinden Østtoppen (2.367m) 03.08.2018 11:19
Store Memurutinden Midttoppen (2.364m) 03.08.2018 11:19
Store Memurutinden Vesttoppen (2.365m) 03.08.2018 11:19

Startet 8.25 fra Spiterstulen. Brukte 3,5 timer ca. til Veoskaret inkl. matpause. Fant ok vei opp gjennom dritturen, men noe særlig artig er denne uren ikke ass. Valgte å gå Veobreen til Memuruskaret og til østtoppen først i håp om at tåken skulle lette og vi skulle få tørt fjel på ryggen. Hadde ikke gått her før, men hadde forstått det slik at Memuruskaret til Østtoppen var enkel ur. Over veobreen var det 75% blåis og 25% snødekt. Solide sprekker til tider. Spesielt rett før memuruskaret skal en passe seg. Tynne snøbruer. Kommer det nysnø i høst og de føyker igjen, må en være veldig på her. Jeg gikk med stegjern på anmarsjsko. Funket gull. Fra memuruskaret og opp var det bedriten ur. Holdt ganske nært eggen til høyre inntil vi kom til en hammer. Til venstre gikk en renne, men det så forferdelig løst ut, og så ikke utgangen på den, så jeg valgte hellere hammeren. Kløv opp 5-7 m og merket at her trengtes det tau på Magnus og Odd S. Mekket en stand i gode sikringer, og sikret dem opp en og en. Dette var en overraskelse. Kløv videre i løse blokker til venstre og kom opp i slak ur igjen. Her lå den en lang lilla slynge rundt en blokk. Slynget en annen blokk og sikret de opp. Lett gange herfra til toppen. Møtte to andre på toppen som hadde kommer fra vest. Knøt oss inn igjen og gikk ryggen i tau hele veien. Tok en omgåelse i sør hvor jeg husket eggen som veldig blokkete og løs, men dette var nok i ettertid bom. Skulle hellere ha holdt ryggen her. Sikret dem forbi den hvite hammeren, og opp rennen under midttoppen. Ellers bare korttauing, men bruk av fjellet til å styre tauet. Omgikk siste eggen i sørsiden. Dette er nok beste alternativ. GPS ned fra vesttoppen. Sikt fra memuruskaret. Nede på stien gikk Magnus litt i forveien, mens jeg gikk med Odd S. plutselig begynte han å jogge ned. Sprekt av en 63 åring. Tok igjen Magnus og gikk stortsett sammen ned til Spiterstulen. Lang tur. ca. 32km Brukte 10,5 timer.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.