Møysalen - Lødingen og Sortland, 274/404 (02.08.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Møysalen (1,263m) 02.08.2018
Visits of other PBEs Ingelsfjorden parkering (20m) 02.08.2018
Møysalen nasjonalpark (500m) 02.08.2018

Ble inspirert av 19topper (Tor-Arne Paulsen) sin flotte turrapport og bestemte meg for å ta Møysalen fra Ingelsfjorden. Kjørte fra Tromsø i seks-tiden på ettermiddagen og var ikke fremme ved Ingelsfjorden parkering før i 23-tiden. Parkeringsplassen ligger ved E10 og er skiltet med en stor P. Parkerte bilen blant flere bobiler som sto her. Det regnet og var sent så jeg la meg bare til å sove i bilen. Neste morgen hadde det sluttet å regne, men var lavt skydekke. Yr hadde lovet bedre vær utover dagen og det ble det heldigvis. Fulgte merket DNT sti som starter ved parkeringen, skiltet mot Møysalen 11 km og Snytindhytta 19 km. Fin sti, delvis klopplagt langs storvannet og opp Forkledalen. Veldig frodig her. Fulgte stien til vann 328 som var nydelig blågrønn i fargen pga tilsig av smeltevann fra breen på Møysalen. Her er skiltet stikryss og jeg fulgte skilt mot Memuruskaret (1,5 km) og Møysalen (4,5 km). Fin merket sti opp dalen til Memuruskaret hvor det er enda ett stikryss, her kommer stien fra Lonkanfjorden opp. Jeg fulgte skilt mot Møysalen og stien var relativt grei å følge, varder og mange steder tydelige tråkk i løsmasser som det var en del av på vei mot ryggen av Møysalen. Ett lite snøfelt som måtte passeres. Skydekket hadde løftet seg så nå så jeg Møysalen og møyene som lå og ventet på meg. Stien gikk litt til venstre for ryggen og det var lagt ut kjetting noen steder. I dag var det tørt og fint på berget så hadde ikke behov for å bruke kjettingen. Jeg hadde tatt med meg stegjern og isøks just in case og var litt spent på det siste snøfeltet som ligger like før toppen. Det var litt kronglete å ta seg ned, men fant en grei vei tilslutt, blir jo alltid litt ekstra forsiktig når jeg går alene. Snøen var veldig grei å gå på, så hadde ikke brukt for stegjern i dag. Etter å ha passert snøen var det bare en liten sjarmørettappe til toppvarden. Veldig fin utsikt selv om det var en del skyer og litt tåke som kom og gikk. Var veldig overrasket over at jeg ikke hadde møtt noen andre mennesker på turen, trodde Møysalen var ett veldig populært turmål, møtte dog ganske mange lemmen og ryper på turen. Brukte fire timer og 40 min til toppen. Samme vei tilbake og da traff jeg to personer som var på vei opp. Brukte totalt 7 timer og 50 minutt. Veldig fin tur :) Dessverre ble gpsen min ødelagt noen dager senere uten at jeg hadde fått lastet ned gps sporet fra denne turen, så derfor ingen gps spor:(

Store bregner og blomster langs stien
Vann 328 med den fine blågrønne fargen. Stien går på venstre side av bekken opp dalen til Memuruskaret
Møysalen og møyene nærmer seg
Snøfeltet som må forseres like før toppen
På toppen
Litt mye skyer, men kjempeflott utsikt allikevell