Bobotov Kuk - Montenegro (20.07.2018)

Written by hansun (Hans Petter Sundhagen) GSM

Ascents Bobotov Kuk (2,523m) 20.07.2018
Uvita Greda (2,199m) 20.07.2018
Lucin Vrh (2,396m) 20.07.2018

Bobotov Kuk - Durmitor - Montenegro

Vi satte oss i bilen og kjørte fra Kotor i retning Zabljak og Durmitor nasjonalpark.
Kjørte opp i fjellene rett før vi kom til Zabljak og opp til Sedlo, 1900moh. Der parkerte vi bilen og fulgte merket sti innover mot Bobotov Kuk. Stien var godt merket hele vegen og umulig å gå seg vill på. Flotte omgivelser med tøffe formasjoner.

Siste del opp mot toppen var det lagt ut kjetting. Bra utsikt på toppen. Det ble nevnt at en kunne se Kroatia, Serbia, Bosnia, Albania mf.

På retur tok jeg med meg en liten topp øst for Bobotov og nesten tilbake ved bilen løp jeg oppom toppen Uvita Greda. Her var det montert opp via-ferrata wire, antagelig hvis en ønska å gå nærmere stupet.

Knallfin dag på tur i Durmitor Nasjonalpark.

Etterpå kjørte vi til den lille og trivelege landsbyen Zabljak for øl og lokal mat.

Alternativ rute er å gå fra Zabljak, men da noen lengre og flere høydemeter.

Startet her. Stien går opp i det laveste skaret. Toppen til høyre er Uvita Greda