Øtopper - Flekkefjord (08.03.2011)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Totalt turer (125m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Brendøyknuten (206m) 08.03.2011
Langelandsfjell (291m) 08.03.2011
Lindåsen (200m) 08.03.2011
Vardefjell på Dragøya (113m) 08.03.2011

Øytopper
8.3.2011

ØY OG TOPPTUR I FLEKKEFJORD
Å dra til kysten ved Flekkefjord for å klyve i fjellet er det nok ikke mange som gjør, men det skyldes trolig først og fremst uvitenhet om denne delen av Norges natur. Dikteren Gabriel Scott skrev nemlig i Norge vårt land følgende om Hidra, den største øya i området: «Hidra er vel ikke egentlig sørlandsk, men like fullt en av de vakreste og eiendommeligste øyer langs sørlandskysten. Med sine steile, klippeaktige fjell og sine frodige søkk og kroker er den noe for seg selv blant Sørlandets øyer, et sjeldent og høyst egenartet stykke natur.»
Og beskrivelsen kan godt utvides til også å gjelde naboøyene til Hidra, noe vi fikk merke da vi dro av sted noen dager i mars for å kapre øytoppene i denne delen av kongeriket. Planen var egentlig å starte med å besøke de høyeste toppene på Hidra, men for å komme til øyer er man ofte avhengig av ferjer, og det viste seg at det passet best å begynne toppturene på Andabeløya, Hidras nabo i øst.
Vi begynte derfor øyhoppingen med den korte ferjeturen fra Abelnes til Andabeløya. Vi hadde med oss bilen, selv om det strengt tatt ikke var nødvendig, og startet øyturen ved å kjøre noen hundre meter i retning Terneholmen på nordøstsiden. Bilturen endte i en stikkvei inn til et lite stadion, og der var det på med støvler og sekk. Fotturen gikk langs en godt merket sti mellom Trolldalsvatnet og Legvatnet. Derfra var det småbratt opp på østsiden av Djupedalsvatnet og videre til toppen på Brendøyknuten. Med sine 206 meter er den det høyeste punktet på Andabeløya. Den er for øvrig markert skikkelig med høy varde og postkasse. Utsikten er det heller ingen ting å si på – særlig var den god mot vårt neste turmål, Hidra. Høyeste punkt på Brendøyknuten ligger forresten litt bak varden, men der er det bare et trigonometrisk punkt. Tilbaketuren til bilen gikk også greit, bortsett fra at vi ble bløte på beina. Det skyldtes at Kong vinter hadde sendt en liten mars-hilsen i form av snø sist natt, men såpass måtte vi tåle.
TIL TOPPS PÅ ØSTRE HIDRA
Vi kom over med ferja fra Andabeløya, som hadde ekstra tur, og vi var heldige som fikk være med til Lauvnes på Hidra. Med sine 20,4 kvadratkilometer er den faktisk Vest- Agders største øy. Hidra er skilt fra fastlandet ved det 350 m brede Hidrasundet. Dessuten er øya strengt tatt delt i to av Rasvågen og et trangt sund. Det gjenspeiler seg for øvrig i navnet. «Hidra» er dannet av flertallsformen hitrar, av norrønt hitr, som kan bety «den splittede eller oppskårne».
Vi startet derfor med å besøke toppunktet på den østligste delen av Hidra, det 291 meter høye Langelandsfjell. For å komme dit kjørte vi til Hidrasund og videre sørover til Rasvåg. Der tok vi av ved skiltet som viste 1 km til Hummarås, og kjørte opp til en stor, fin parkeringsplass. Her er det satt ut benker og et skilt med inntegnede sti-ruter. Vi ruslet etter godt merket sti og traktorvei et lite stykke før stien dreide opp mot svabergene og toppen. Mast, varde og en flott, gammel bauta markerte toppunktet på Langelandsfjell. Fremdeles var været av beste sort, og utsikten til blant annet Lindåsen på vestre Hidra var utmerket. Vel tilbake ved bilen startet vi med å bese tettstedet Rasvåg, som viste seg å være en skikkelig perle! Det vesle samfunnet består av små, hvite trehus i gammel stil. Stedet hadde fra gammelt av en slipp hvor de kjølhalte og reparerte seilskuter. Slippen ligger på en liten holme midt inne i Rasvåg. Skip søkte ofte havn her, og under Napoleonskrigene lå dansk-norske fartøyer i Rasvåg og holdt utkikk etter engelske krigsskip som gikk langs kysten. Det var også loshytte og losstasjon i Rasvåg. Oppe ved hytta er det hugget inn et kompass i fjellet.
VESTRE HIDRA OG DRAGØYA
Etter å ha erobret det høyeste punktet på Andabeløya og Hidra sto Vestre Hidra på programmet. Dit kom vi over brua som krysser den trange Hidrakanalen sør for Hidrasundet. Fra brua var det ca. 800 m til en hvitmalt skole. Rett etter den tok vi av til venstre der det var skiltet «Stadion», kjørte ca. 700 m og parkerte ved Myran. Her starter en godt merket sti som går over noen gamle dyrkede terrasser. Videre fulgte vi stien opp gjennom løvskogen vest for Palfjellet til Lindåsen på 200 meter. Her var det en liten varde, men kasse og bok var på plass, pluss noen rester av et flyvrak. Vi ble imidlertid ikke værende så lenge på toppen, rett over sundet så vi nemlig Dragøya. Det høyeste punktet der er også over 100 meter, og vi visste at om vi rasket litt på, kunne vi utnytte godværet og få med oss dagens fjerde øytopp.
Vel tilbake ved bilen kjørte vi derfor raskeste vei over Vestre Hidra til Tuna ved Kirkehamn. Det er ikke så mange hus her, men i det første vi ringte på, bodde det en gutt som var ferdig med leksene og hadde lyst til å tjene noen kroner. Daniel skysset oss kjapt over sundet. Vi gikk i land på en liten kai som ligger på nordøstsiden av Dragøya. En litt utydelig blåmerket sti starter her. Den førte oss først over en liten kolle og deretter bratt opp et berg rett før den store, flotte varden på Vardefjell. Fjellet er bare 113 meter høyt, men det strålende været og vid utsikt som omfattet både Kirkhamn, store deler av øysamfunnet Hidra og storhavet i vest, gjorde at dette ble et flott punktum på en innholdsrik dag.
(Fra boka Norges beste toppturer).