Surtningssue (01.08.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Surtningssue (2,367m) 01.08.2018

Andre turdag, onsdag 1 august 2018. Dagen før ble brukt til hviledag og til å ta skyssbåten sammen med Lucy inn til Memurubu turisthytte for å overnatte der. På veien innover med båten så jeg mot Besseggen. Her så jeg "Jo Gjende stigen" (renna til venstre på bildet jeg legger ut) som jeg gikk som en fellestur med DnT for mange år siden. Gjendesheim turisthytte hadde 150 års jubileum, og i den forbindelse hadde de satt opp et 4 dagers opphold, med 2 turer. Den ene var å gå Knutshø, den andre var Jo Gjende stigen. Den siste starter med at man går langs Gjendevannet ca. halvveis inn til Memurubu, før man går bratt opp en renne som skrår mot venstre, og som til slutt kommer opp midt på det smaleste partiet på Besseggen. Folk som gikk Besseggen skjønte ingenting når de så at det kom en haug med folk, fra den kanten. Ja nærmest rett opp fra vannet :-) Flotte og spektakulære turer begge to, og ekstra hyggelig var det at på begge turene var bestyreren på Gjendesheim med som kjentmann.

Vel fremme på Memurubu fikk vi utdelt steinhytta, som ligger litt nede i bakken før selve hovedhytta. Her var det ikke vann eller strøm, men ellers koselig nok. Det var åpen peis her og spisebord og benker og 2 køyesenger. Litt internettdekning fikk jeg ved å legge mobilen i vindusposten rett over inngangsdøra. Brukte tiden til å tusle litt rundt på området, og etter hvert ble det nydelig 3 retters middag, før vi gikk til ro for kvelden.

Turdag: Etter en god frokost på Memurubu turisthytte, begynte Lucy og jeg å gå kl. 08.25 mot Surtningssue. Vi skulle gå om Raudhamran. Men denne ruta synes jeg var litt dårlig merket. Mistet de røde merkene flere ganger oppover. Den siste bratte kneika var tung å gå, men vel oppe flatet det litt ut. Etter en stund kom vi til sikringshytta, og da var det ikke langt igjen til toppen. Fantastisk utsikt fra toppen, og det i alle himmelretninger. Det var meldt fint vær, og flott vær ble det. Litt vind og lett overskyet hele dagen. Hadde en god pause på toppen, slik at man virkelig fikk sugd inn landskapet rundt og tatt noen fine bilder også. Å finne den andre ruta om Memurudalen, som vi skulle ta ned igjen, viste seg å ikke være så lett. Alle jeg traff, mente at stidele skulle være på toppen av brattbakken. Og på alle kartene, både jeg og de jeg traff hadde, så var den også merket med at stidele skulle være på toppen. Men den var i bunnen av bakken, og ikke spesielt godt merket heller. Bare litt halv tydelig maling med piler i 3 retninger, og noen små varder. Her mener jeg de burde ha satt opp en stake med skilt på! Hadde unngått mye forvirring da. Det var en god del stein / ur nedover her også, men kom etter hvert ned i lettere terreng. Jeg begynte å bli nokså sigen, og det trodde jeg Lucy var også, men det første hun tenkte på når vi kom så lavt at det var mulig å finne pinner, så var det å mase om få kaste å hente de igjen :-) Memurudalen var veldig lang, og den ble jo ikke akkurat kortere av at jeg sto i fare for å miste middagen på turisthytta. Til slutt gikk jeg det jeg klarte, og vi var nede til 20.20. Middagen begynte kl. 20, men de hadde bare så vidt begynt på forretten, så da ble det 3 retters på meg i dag også. Aldeles nydelig mat i dag. Smakfull orientalsk suppe til forrett, saftige tykke bacon skiver med poteter, salat, dressing og kålstuing til middag. Og karamellpudding + ananas og fersken i lake + pisket krem til dessert. Nam nam. Et herremåltid med andre ord. Det blir en natt til her på hytta, før det blir en hviledag i morgen, før neste k topp.