Røsstinden og Gullsvågfjellet på Vega (01.08.2018)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Ascents Gullsvågfjellet (733m) 01.08.2018
Røsstinden (737m) 01.08.2018

Kom til Vega 31.07.18. Utrolig vær. Ble bading osv på ankomstdagen ved Levika og Juvika (Eidem). For øvrig en utmerket plass å villcampe, om noen tenker i de baner ved en eventuell Vegatur.

På ettermiddagen forflyttet vi oss til Nes. Jon og Trude hadde et vennepar, familien Nessjøen, med feriebolig på øya. Hit var vi selvsagt velkommen til å campe og ta oss til rette som vi ville.

Jan Arild Nessjøen, med alt av forfedre fra Vega, var av ordentlig nordlansk blod. Gjestfri som få, selv om han aldri hadde bodd på øya selv. Han fikset blant annet gi bort pris på båtleie, og middagen ble selvsagt ulike fiskeslag.

Ola og Ellisiv Bræin kom også oppover sent om kvelden den 31.07.18. Nessjøen hadde selvsagt plass på tunet til de også.

Forhandla meg fram til en kveldstur med Ola og Ellisiv. Valget ble Gullsvågfjellet og Røsstinden. Rolig fart da Ola nylig kom hjem fra Alpelandene med Ultraløp i beina.

Ved campen vi etablerte ved Jan Arild Nessjøens residens på Nes. Gjestfri familie.
Utsikt fra campen på Nes. En pærle av en plass.
Det var merket sti opp til Gullsvågfjellet. Med litt kreativitet kan nok øya være Norges svar på Mallorca. Fjelltopper i vest.....paddeflat i øst.  For den badeglade er det for øvrig laget til et prima badeanlegg i Holmvatnet. Her var både gapahuk, sandvolleyballbane, trampoline i vannet og sklie for de aller minste. De innfødte mente også at man kunne fange ørreter på kiloen i vatnet.
Det var merket sti opp til Gullsvågfjellet. Med litt kreativitet kan nok øya være Norges svar på Mallorca. Fjelltopper i vest.....paddeflat i øst. For den badeglade er det for øvrig laget til et prima badeanlegg i Holmvatnet. Her var både gapahuk, sandvolleyballbane, trampoline i vannet og sklie for de aller minste. De innfødte mente også at man kunne fange ørreter på kiloen i vatnet.
Utsikt til øya Søla, rett vest for Vega.
Trollvasstinden, Vegas høyeste fjell. Det ble morgendages turmål.
Utsikt mot Tjøtta og Sandnessjøen.
Ola og Ellisiv.
Gullsvågfjellet sett fra Røsstinden.