Dubrovnik & Trebinje i Bosnia (01.08.2018)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Crkvina (405m) 01.08.2018 16:02
Fort Royal (85m) 01.08.2018 16:02

I dag dro vi til Dubrovnik for å utforske gamlebyen. Der gikk vi en liten stund i varmen før vi bestemte oss for å ta båt over til øya Lokrum. Det var fint å komme ut i båt, både for å få litt mer vind i håret, men også for å se omgivelsene fra en litt annen kant. På Lokrum gikk vi opp til øyas høyeste punkt der det var bygget et tårn. Etterpå avkjølte vi oss i havet før vi tok båten tilbake og satte kursen videre til Bosnia.

Hans Thorvald på toppen av Fort Royal
Utsikt fra tårnet på Fort Royal
En av badeplassene på Lokrum. I bakgrunnen ser vi gamlebyen i Dubrovnik.

I Bosnia bestemte vi oss for å ta en topptur. Toppen vi prøvde oss på hadde grei sti, men det var litt tett vegetasjon enkelte plasser. Dette gjorde at det ble litt ekkelt å gå da vi ikke hadde oversikt over eventuelle insekter og dyr. Hans Thorvald var grei og gikk i front, og plutselig stoppet han opp fordi han hadde sett en slange. Det var fryktelig ekkelt og vi diskuterte om vi skulle fortsette eller snu. Vi valgte sistnevnte, og på vei tilbake møtte vi på enda en slange til. Da ønsket jeg bare å komme meg tilbake til bilen fortest mulig.

En tur, men ingen topp
Første toppen vi prøvde oss på i Bosnia
Hans Thorvald like før han møtte på dagens første slange

Da vi endelig kom oss tilbake til bilen var jeg veldig lettet og glad. Vi bestemte oss for å ta turen opp til ei kirke på en liten topp nede i byen (Trebinje). Kirken på toppen var utrolig flott og en av de fineste jeg har sett. Utsikten fra toppen var også nydelig, og vi så godt ned mot den kjente brua i byen. Siden omgivelsene var så flotte valgte vi å spise middag på restauranten på Crkvina. Denne smakte ikke spesielt godt. Etterpå dro vi videre til Zabljak. Bilturen ble litt lengre enn forventet på grunn av kø grunnet biluhell. Det var deilig å endelig komme frem etter mye kjøring og en del svingete veier.

Flott kirke på toppen av Crkvina
Utsikt over Trebinje
Flott utsikt over Trebinje fra restauranten