Teide - Spanias Tak (30.12.2011)  4

Written by Signar (Signar Andre Nilsen)

Ascents Pico del Teide (3,718m) 30.12.2011

Martine og jeg var i utgangspunktet ferdige med toppturer i det herrens år 2011, men i og med at vi dro til Tenerife i juleferien ble trangen til bestigninger litt for stor. Etter 3 dager med bra sportsklatring bestemte vi oss for å ta en tur på Pico El Teide. Alle "sloter" var forhåndsbooket mange måneder i forveien (sannsynligvis av våre tyske venner som ett av mange innslag i aktivitetsferie) og vårt tidsrom for å komme helt til topps begrenset seg til 17.00-09.00. Fra lokalt hold ble vi anbefalt å droppe taubanen som går til 3500 moh og overnatte på Refugio Altavista. Vi gikk opp til denne, men brukte mye kortere tid enn forventet, så vi gikk like greit opp til toppen.
Oppe ca kl 17.45, utrolig flott utsikt og ikke ett menneske på toppen. (bortsett fra oss da...). Toppen er restene av en vulkan med siste utbrudd i 1909 (?), men det luktet fortsatt svovel og bakken var glovarm enkelte steder. Fint å varme frosne hender på.

Halvveis på veien ned kom mørket sigende, og de siste 700 høydemeterne ble unnagjort med hodelykter.

Vel nede kikket vi på klokken og fant ut at vi hadde brukt 5 og en halv time totalt, i relativt rolig tempo. Ifølge plakatene nede ved veien hvor vi startet var gåtiden 5 og en halv time en vei til toppen. Møtte endel folk og fe på veien og kan skjønne at de beregnet denne tiden med tanke på det store antall fullpakkede 80 og 100-liters sekker. Mistenker innholdet for å være mikrobølgeovner, 5 retters middag og andre nødvendigheter. )

Bortsett fra litt skallebank da vi kom ned pga ingen drikke merket vi ikke noe til høyden.

2500 moh. Det går oppover.
Buldring i tynn luft
Relativt tilrettelagt. Savnet kantsteiner og noe mer planerte overganger, men ellers godkjent.
3718 moh.
Ny høyderekord for undertegnede.
Klatring på ett crag nedenfor Teide. Martine prøver seg på en 6b+-rute.