Bjørnebærbonanza på Sæteråsen i Svelvik (31.07.2018)  4

Written by Stigun GSM

Start point Mariås parkering (117m)
Endpoint Mariås parkering (117m)
Ascents Sæteråsen (395m) 31.07.2018 12:30
Visits of other PBEs Svelvik (0m) 31.07.2018 11:23
Mariås parkering (130m) 31.07.2018 11:23
Avreise mot Valdres etter et par flotte dager i Tønsberg, og Bente var innstilt på avstikker til et par k-topper, og da var en liten omvei om Svelvik og Hurum ikke allverden. "Nytt land for oss begge dette, Svelvikområdet hadde visse likhetstrekk til Sørlandet, ellers merket vi oss også utstrakt dyrking av epler.Kjørte opp til parkering på Mariås, skiltet om at det var stengt for kjøring lenger opp. Langs grusveien like etter start bugnet det av verdens søteste bjørnebær i veikanten, noe vi begjærlig takket ja til både på oppturen og nedturen. Etter noen hundre meter bar det bratt ned over et bekkegjel før vi kom inn på ny vei og passerte en p-plass like nord for Ebbestad hvor flere biler sto parkert. Hadde spart noe gangdistanse om vi hadde visst dette, men til gjengjeld gått glipp av bjørnsfråtsingen! Videre herfra et langt rett strekk i nordvestlig retning på steinete men eller bred og oversiktlig kjerrevei/sti, senere smalere men fortsatt fin sti med et par bratte kneiker til vi var oppe ved branntårnet på Sæteråsen. Skrev oss inn i turboken, hvor en ikke ukjent Ole Petter fra Valdres hadde vært her et par uker tidligere
(Det nesten obligatoriske) branntårnet

Flere ute på tur, bl.a. en eldre, sprekt utseende dame med tydelig trøndersk opphav som kunne fortelle at hun så å si dagstøtt gikk tur i området.
Utsikt fra tårnet

Litt disig, men bra utsikt fra tårnet, bl.a. mot deler av Oslofjorden. Ned igjen samme, raskeste vei; med tallrike stopp ved de uimotståelige bjørnebærene...
..simply delicious..

Videre over Svelviksundet til Stikkvannskollen.