Storsylen - Tydal - 19/24 (28.07.2018)

Written by inasag (Ina Sagli)

Start point Nedalshytta (790m)
Endpoint Storsylen (1,762m)
Ascents Storsylen (1,763m) 28.07.2018

Overnattet i telt ved Nedalshytta siden denne var stengt da vi ankom (vi kom seint på kveld og hadde ikke meldt fra på forhånd). Startet tidlig dagen etter å gå mot Storsylen, vi fulgte merket rute fra Nedalshytta. Det var lagt ned mye arbeid i planker og trapper på turen, godt jobba!

Turen innover til foten av fjellet tok ca. 2 timer og var på ca. 8km. De siste 3,5 km brukte vi også 2 timer på, så totalt 4 timer fra Nedalshytta og opp.
Stigningen opp var rimelig heavy (syns jeg) men FYFADER for en utrolig KUL topp!!!! Det var bare noe med den majestetiske utsikten og den ekstreme fjellsiden rett ned som gjorde meg helt målløs. Noe lett klyving helt opp til toppen, men det er godt merket hele veien, og oppe på toppen flater det litt ut. Virket som en populær topp da vi møtte mange både på tur opp og ned (både svensker og Nordmenn). Nedstigningen ble rimelig lang og slitsom (som forventet) og det var veldig godt å komme ned på flata igjen, vondt i knæra og gele i låra.
8km tilbake til hytta ble ganske langt, men det gikk fint. Vi brukte ca 3,5 time på det.
Totalt ble turen 23,1km lang.