Storskrymten - Oppdal - 18/24 (23.07.2018)

Written by inasag (Ina Sagli)

Ascents Storskrymten (1,985m) 23.07.2018

Jeg og mitt kjære søskenbarn Kjersti kastet oss ivei på denne turen, litt spontant, søndag 22.juli. Vi hadde full oppakning med telt og soveposer og gikk inn fra Skamdalsætrin til Lesjøen for å telte. Det var 5,7km å gå inn til Lesjøen og vi var vel fremme i 23 tiden. På bilturen fra bommen i Lesja og inn til parkeringa ved Skamdalsætrin så vi både elg, rev og dompapp. Bommen kostet 125kr og betales med bankkort.
Vel fremme ved Lesjøen fikk vi satt opp teltet, spist litt mat og lagt oss i soveposene for opplading til langtur dagen etter.

Turen inn til Storskrymten viste seg å bli ganske lang, men dette var vi forberedt på. Det var heldigvis deilig underlag å gå på og relativt flatt innover fra Lesjøen og til foten av fjellet - en avstand på ca.9 km. Vi møtte flere spreke folk på veien og alle fortalte oss at de hadde gått for langt til venstre på tur opp og dermed måtte klarte et lite parti. Vi prøvde derfor å holde oss mer til høyre for å unngå dette. Det er merket med røde prikker fra vannet ved foten av fjellet og opp et godt stykke, før merkingen går over til små varder som står med jevne mellomrom. Anbefaler på det sterkeste å prøve å se etter disse merkene/vardene da det gjør turen lettere. I hovedsak fulgte vi en rygg som går opp litt før Storskrymten før vi fant småvardene og siktet oss oppover mot toppen. Her er det bare stein på stein.

Nydelig utsikt fra toppen og vi var heldige med været, sol og blå himmel! 13,47km ble det fra Lesjøen og til toppen og vi brukte totalt 4,5 time dit (ink. flere små pauser).
Retur samme vei, men vi gikk ned alt for tidlig i motsetning til hvor vi hadde gått opp, noe som førte til en litt mer kronglete vei ned igjen. Vi klarte ikke finne de røde prikkene på vei ned, men siktet oss ned mot vannet ved foten av fjellet. Tilbake til Lesjøen etter ca. 4 timer hvor vi hadde nok en overnatting, før vi returnerte 5,7 km tilbake til bilen dagen etter.

Totalt ble hele turen for oss ca. 38km.