Sørvestegga på Søre Blåtind, Nordre Grøtdals og Høgrestinden (30.07.2018)  6

Nordre Blåtind (1,282m) 30.07.2018 16:20
Nordre Grøtdalstind (1,325m) 30.07.2018 17:59
Høgrestinden (1,238m) 30.07.2018 19:50

En av mange utrolig stilige ryggtraverser mellom Standaleidet og Sæbø. Denne kan varieres i alle retninger, ved å f.eks. gå over Kalvedalsegga, Heimste Kopphornet eller Nonshornet. Mye vind i dag, men ellers veldig fine forhold.

Etter fin anmarsj som stort sett går på sti opp fra Heimsetra, starter denne varianten med 4-5 taulengder fin og enkel klatring mellom 3 og 4+ opp sørvestegga på Søre Blåtind. Denne hadde jeg gått med Kjersti noen år tidligere, og er en av de finere lette klatrerutene på Sunnmøre. Her fra stand på 2. taulengde.
Den fine ryggen over Kalvedalsegga og Hellefjellet.
2. stand. Det tekniske "cruxet" på ruta er kanskje å runde under det lille utspringet i bildet.
Utsikt fra stand mot ryggen vi skulle følge videre mot Nordre Grøtdalstind.
Det litt luftige cruxet i tredje taulengde. På firetallet en plass, og fint overkommelig for de aller fleste uten klatreerfaring.
Den fineste taulengden på ruta er den fjerde, som går opp det såkalte topprisset. Velsikret og enkel klatring i flotte omgivelser, der firercuxet kommer til slutt.
Den femte og siste taulengden er utsatt klyving langs toppegga, der stand settes ved toppvarden.
På toppen av Søre Blåtind ble det tatt noen jobbtelefoner og sendt noen mailer mens vi trasket bort til klyvepartiet opp til Nordre Blåtind. Satte inn sekkene under toppen og kløv raskt opp. Her fra toppen av Nordre ned mot Koppvatnet.
På Nordre Blåtind med ryggen mot Nordre Grøtdalstind til høyre, og ryggen fra Nordre og over Høgrestinden bak til venstre.
Vi er i gang med ryggen mot Nordre Grøtdalstind. Blåtindende vi nettopp hadde vært på bak, med sørvestegga på Søre Blåtind til venstre.
Noen av pinkaklene som må passeres på ryggen mot Nordre Grøtdalstind. Mye klyveterreng, med noen litt mer utsatte og tekniske opptak. Likevel ikke verre enn at tauet fikk bli i sekken frem til Nordre.
På Nordre mot Midtre og Søre Grøtdalstinden. Her begynte psyken å bli litt tynnslitt hos enkelte, og vi gikk derfor løpende videre mot Høgrestinden (det ble riktignok ikke sikret så mye...).
En del litt utsatt nedklyving første del av ryggen ned fra Nordre mot Høgrestinden, men aldri vanskelig. Hvis eggen skal følges slavisk er det i alle fall et litt verre parti på en liten topp før man kommer ned i det laveste skaret mot Hørestinden. Dette omgikk vi i nordsida for å spare tid. På bildet sees Blåtindene til høyre og ryggen vi fulgte til Nordre G.
Nordre Grøtdalstind bak.
Høgrestinden tårner seg opp, med Nonshornet der jeg og Oda var tidligere på sommeren. Ryggen mellom Nonshornet og Høgrestinden skal også være fin, med det teknisk vanskeligste partiet opp til Høgrestinden.
Et sjeldent bilde av guiden, som vanlig med storveggsracket på plass. Høgrestinden til venstre, og Litledalshornet og Dalegubben rett frem.
Fin utsikt ned til Sæbø og Hjørundfjorden herfra.
Første del av ryggen til Høgrestinden byr ikke på de store utfordringene. Grøtdalstindene bak tar seg godt ut herfra (også).
Den siste delen av ryggen/eggen overrasket kraftig for min del. Sjeldent smalt og luftig opp her! Men det løste seg greit når jeg bare kom i gang. Måtte faktisk klatre ned her også (sikret fra toppen), ettersom turfølget bestemte seg for å legge igjen sekken i bunn av taulengden, trolig som følge av sjokksynet som møtte henne her.
Siste del opp til toppen sett ovenfra. Luftig og utsatt, men såpass lett at jeg forstår at enkelte av de lokale ørstingene velger å jogge over usikra.
Det ble stadig gråere mot slutten av turen, men sola smøg seg frem over Vassdalstinden og Saudehornet da vi ankom Høgrestinden.
Ned igjen fra Høgrestinden er det et slags tråkk, med flere utsatte, men enkle klyvepunkter. Da vi omsider skulle pakke ned klatreutstyret nede på ryggen på ca 1050 moh, presterte jeg å legge igjen kameraet mitt. Dette fikk ligge ute en måneds tid i sommerens verste regnbyger, før jeg jogget opp og (heldigvis) fant det like helt på sensommeren.