Skautur til Presteseteråsen og deromkring (30.07.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Presteseteråsen parkering (390m)
Endpoint Samme (390m)
Ascents Annevasshøgda (557m) 30.07.2018 11:55
Presteseteråsen Vest (570m) 30.07.2018 11:55
Presteseteråsen Øst (570m) 30.07.2018 11:55
Visits of other PBEs Presteseteråsen parkering (365m) 30.07.2018 11:56
Tur til k-topper Sande og Drammen i dag, kjørte først Bente til stranden på Fjærholmen hvor hun ville slappe av. Tok av fra E18 mot Sande og kjørte inn på etterhvert bomvei mot Montebello. Bra standard på grusveien, men kjøringen tok sin tid. Parkerte ved Presteseteråsen parkering, hvor jeg var eneste bil. På delvis langrennstrase, etterhvert smalere men likevel bra oversiktlig sti forbi Montebello og litt nedover mot østenden av Prestevannet, forbi Prestesetra og fra østsørøst opp på Presteseteråsen Øst
(En viss) utsikt fra sørøstsiden av Presteseteråsen Øst - før skogen sluker meg..

Her var det siste jeg så av utsikt på godt over en time, nå kom lange turbukser på og det bar stiløst innover i skogen, først i vestsørvestlig retning til Presteseteråsen Vest, høyeste punkt i Sande. Toppen var nesten umarkert; en liten høyde i skogen med to steiner passet godt med koordinatene på Peakbookappen.
Presteseteråsen Vest ca. her..

Videre i først vestlig, senere mer nordvestlig retning mot Annevasshøgda, fortsatt uten noen som helst sti eller tråkk. Brukte solen; som stod omtrent i sør, som kompass, så slapp jeg til stadighet å kikke på GPS/Pb-appen for retningskorreksjon. Krysset et myrparti midtvei, gikk tørrskodd over her etter den langvarige tørken.
En del av disse..

Slak stigning siste stykket nordnordvestover mot Annevasshøgda; høyeste punkt i Drammen. Inntok nistepakken på bar knaus i skogen omgitt av innpåslitne fluer.
Her er nok Annevasshøgda, k-topp i Drammen!

Fulgte en mer sørlig kurs på returen, for å komme inn på vei vest for Prestevannet, noe jeg lyktes bra med. Fulgte grusveien en drøy halvkilometer østover til jeg igjen var inne på stien jeg hadde fulgt på oppturen. Greit tilbake til bilen. "Been there, done that"..Droppet planer om flere k-topper i nærheten og kjørte til Fjærholmen til velfortjent iskrem og ettermiddagssol.