Familietur til Stetinden (28.07.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Leirvassbu (1,410m)
Endpoint Samme (1,410m)
Ascents Søre Stetinden (1,985m) 28.07.2018 11:49
Stetinden Sørtoppen (1,960m) 28.07.2018 12:23
Stetinden (2,020m) 28.07.2018 12:37
Stehøe (1,885m) 28.07.2018 14:40
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 28.07.2018 08:15
Gravdalen steinbu 28.07.2018 08:30

Stetinden - gjenvisitt

Datter Lise Sofie og svigersønn Jon Helge har de siste årene fattet økende interesse for Norges 2000m topper. Nå hadde de "ungefri" noen dager, og tok turen til Leirvassbu for å sanke noen nye topper. For meg var det et lite jubileum siden det var 10 år siden jeg besteg Stetinden for første gang! Lise og Jon Helge ankom Leirvassbu tidlig fredag ettermiddag, og dro sporenstreks avgårde på tur til Kyrkja!

Lørdagen var det meldt bra vær på formiddagen, men truende regn og torden fra kl 16. Det ble derfor en relativt tidlig turstart for oss. Vi trasket anleggsveien mot Gravdalen vel 2 km til Gravdalsfonni der vi tok til høyre inn på T-merket sti.

Måtte oppom Gravdalen steinbu for å ta et bilde til PB. Stehøe i bakgrunnen!
Starten på oppstigningen mot Stetinden (mot venstre)

Etterhvert forlot vi stien og skrådde oppover i terrenget mot bandet mellom Stetinden Sørtoppen og Stehøe. Fulgte spredte varder en stund, men kom etterhvert litt for høyt i terrenget og måtte gjennom endel steinur.

Gjengen på vei oppover. Surtningstinden i bakgrunnen. Foto Jon Helge
Stor avsmelting og mye steinur. Rauddalstindane i bakgrunnen bakgrunnen
Vi nærmer oss bandet. Foto Jon Helge
Lettgått og fint på bandet
Dagens turmål: fra venstre Søre Stetinden 1985 og Sørtoppen 1960 like til venstre for Stetinden 2020
På vei opp mot Søre Stetinden
Fremme på kanten sør for Søre Stetinden
Dramatisk utsikt mot Stetinden fra platået sør for Søre Stetinden!
Samling på Søre Stetinden. GPS 457300 6823607 på høyeste punkt

Vel oppe på Søre Stetinden traff vi to andre som hadde gitt seg her etter å ha forsøkt seg på den smale og eksponerte passasjen i første del av nedstigningen mot skaret.

Fra Søre Stetinden mot hovedtoppen

Alle vi fire fortsatte videre ned i skaret. Astrid ble etterhvert mer og mer sliten av å gå i vedvarende steinur, og valgte å avstå fra toppstøtet. Synd bare 200 m fra toppen, men en slik avgjørelsen må bare respekteres. Hun trøstet meg med at det antagelig var verre for meg - som hadde sett frem til endelig å få guide henne til toppen av Stetind - enn for henne! Bra holdning!

Korreksjon av koordinatene for Stetinden Sørtoppen
Fra laveste punkt i skaret holdt vi mot venstre på ryggen, og kløv greit opp til det som kalles Stetinden Sørtoppen på PB. Dette er en ganske så markert liten topp som ikke er å ta feil av. Det viste seg at de opprinnelige koordinatene (457271 6823964) for toppen var plassert ca. 50 m for langt nord og 15 m for langt øst. Korrigeres til 457256 6823907. Korreksjonen medfører at noen "mister"/ikke synes å ha besteget denne toppen bedømt etter GPS-sporene, men det får så være .....

Sørtoppen 1960 på Stetinden til høyre med Søre Stetinden 1985 i bakgrunnen
Far og datter på Sørtoppen  Stetinden. Foto Jon Helge
Far og datter på Sørtoppen Stetinden. Foto Jon Helge

Greit ned igjen til foten av Sørtoppen og inn på hovedtrekket opp til selve Stetinden. Her var det fine(e) stitråkk og lett klyving de siste 60 hm opp til det flate topp-området. GPS på høyeste punkt ved en liten varde 457235 6824055 som på PB. Nydelig utsikt mot en fantastisk fjellverden i alle himmelretninger!

Jon Helge og Lise på det flate topp-området
Lise Sofie og meg på toppen av Stetind 2020! Foto Jon Helge
Utsikten ned mot Tverrbyttjønne og mot Smørstabbtindane er bare fantastisk!

Ned igjen langs foten av Sørtoppen hvor det faktisk var mer kronglete å ta seg frem gjennom uren enn der vi gikk opp. Astrid hadde fått tilbake krefter, og var klar for returen. Denne gikk omtrent samme vei som der vi gikk opp, bortsett fra at vi delvis benyttet snøflatene der dette var tilrådelig.

Vel nede igjen på bandet returnerte Lise Sofie og Astrid til Leirvassbu mens Jon Helge og jeg gikk oppom nabotoppen

Stehøe
Relativt lettgått både opp og ned til Stehøe. Vi gikk først til varden der det står et gammelt trig-merke på GPS 458738 6823382, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er korrigerte. Vi gikk så nordover til en annen topp som virket like høy både visuelt og på GPS-en. GPS her 458757 6823444. På kartet ser det ut som om den nordligste toppen ligger på en kote som er 1 m høyere enn ved den sørligste, men det er ikke mulig å avgjøre dette uten mer nøyaktige kart eller måleutstyr. Vi var fristet til å returnere ned en bratt renne øst for varden. Dette ville ført oss rett ned mot Nøgla, men valgte å avstå da vi var usikre på om vi ville komme oss helt ned. Noen som har gått denne rennen opp eller ned?

PÅ turen ned fra Stehøe kom det inn litt regn, men aldri noe mer enn lett drypp, og varslet torden/lyn ble det heldigvis ingenting av. Tusen takk til alle for en flott tur!

Fin tur

Written by LiseSofie 19.08.2018 18:21

Takk for en kjempefin tur. Lise og Jon Helge

Veldig hyggelig

Written by Stigun 31.07.2018 23:36

med slik generasjonstur, og attpåtil jubileumstur for deg! Flotte bilder og turrapport fra et altfor lenge siden besøkt fjellområde!

Sv: Veldig hyggelig

Written by knutsverre 01.08.2018 21:33

Takk for kommentar, Stig! Alt for lenge siden jeg hadde vært i Jotunheimen også. Veldig koselig på Leirvassbu.

Er du snart på vei hjem igjen etter nok en imponerende K-topp samletur?