Hisåsen Lillesand (29.07.2018)  4

Written by Stigun GSM

Start point Hisåsen p--lomme (63m)
Endpoint Hisåsen p-lomme (63m)
Ascents Hisåsen (234m) 29.07.2018 15:42
Visits of other PBEs Lillesand (0m) 29.07.2018 14:42
Tvedestrand (0m) 29.07.2018 14:42
Hisåsen P-lomme (60m) 29.07.2018 14:42
Kjøring fra Lyngdal til Tønsberg i dag, men en liten tur ville vi ha med oss; Hisåsen i Lillesand kunne passe bra. Etter kort besøk i Lillesand og trivelig lunsj i strandkanten på rasteplass innerst i Kaldvellfjorden tok vi av mot Vatne og kjørte til Hisåsen p-lomme, der to andre biler stod parkert. Passerte lukket bom og gikk nordover grusvei, der forøvrig sykkel hadde vært til god hjelp. Traff et par som kunne fortelle om god sti til Hisåsen, og med beskrivelse av hvor stien startet. Ved veidele etter ca 2 km tok vi til høyre, og ca 100 meter forbi gapahuk startet stien på høyre siden av veien, godt merket med blåfarge på trestamme. Kjerrevei i starten, etterhvert smalere sti, men brukbart oversiktlig. Gjennom fin sørlandsk blandingsskog, som var knusktørr, opp til Hisåsen etter en litt bratt kneik på slutten. Topplatået bestod av eiendommelig sort finkornet fjell som forvitret til sort sand; basalt?
Forseggjort varde på Hisåsen..

Flatt og relativt vidt topplatå med glissen skog, og med god utsikt over omkringliggende sørlandsheier. I sørøstlig retning kunne vi se de karakteristiske hvite bygningene i Homborsund inkl fyret.
..ikke verst utsikt heller; her i sørøstlig retning hvor bl.a. Homborsund fyr kan ses

Ned igjen samme vei, men vi klarte ikke å la være å bli distrahert av deilige bjørnebær langs veien; så tidsforbruket på turen er neppe representativt. Med på denne første turen til kommunetopp i Aust-Agder var Bente.