Middagsfjellet - Tromsø 100m pf og 10 på topp (29.07.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Middagsfjellet (678m) 29.07.2018
Tverrfjellet (407m) 29.07.2018
Visits of other PBEs Middagsfjellet parkering (76m) 29.07.2018

Fint vær for ettermiddagstopptur i Tromsø. Bestemte meg for å ta en 10 på topp tur, og da ble det Middagsfjellet som også er 100m pf topp. Kjørte til Kvaløya og så rv 862 mot Tromsvik fra Eide handel og videre mot Tromsvik i krysset ved Eidkjosen. Parkerte på liten parkeringsplass Middagsfjellet parkering som ligger langs veien. Stien mot Middagsfjellet starter på andre siden av veien og går opp mot Høgeheia, tydelig sti her med rødmerking. Fulgte så stien videre mot Tverrfjellet og tok en avstikker opp til høyeste punkt her før jeg fortsatte stien opp til Middagsfjellet. God merking hele veien og fin sti å følge. Siste biten opp til Middagsfjellet er det bart fjell, men lite steinur og grei stigning. Gikk bort til postkassa på høyeste punkt og fikk registrert toppen på ti på topp appen før jeg fulgte ryggen enda ett stykke for å få utsikt ned mot Bondslettdalen. Kjempefin utsikt fra toppen og tok en pause for å nyte den. Brukte 1 time og 15 min opp, samme vei tilbake og totalt 2 timer og 40 min på tur.

Her starter stien
Middagsfjellet sett fra Tverrfjellet
Toppunktet på Middagsfjellet
Fin utsikt mot sjøen og sola på vei ned