Hovshornet (19.07.2018)

Written by glennwo (Glenn W. Olsen)

Ascents Hoven (1,011m) 19.07.2018
Nord for Hoven (1,118m) 19.07.2018
Skredfjellet (1,155m) 19.07.2018

Det var klin umulig å få med unga på den lange turen fra Hoven i dag. De hadde fremdeles turen til Stabbeskaret både i minnet og beina, men vi klarte å lure dem med på en svingom på kortere tur.

Vi tok den enkle, men fantastisk flotte, turen opp fjellsiden med gondolen Loen Skylift. Fy fader for ett flott anlegg de har laget her, enkelt for ALLE å komme seg til topps.

Behagelig tur til topps med gondolbanen Loen Skylift. Ingen problem å være på fjelltur her.

Underveis oppover så vi de tøffere Via Ferrata-folkene klatre oppover mot toppen. Jeg har så høydeskrekk at jeg blir imponert over de som tørr å klatre oppover slik. Virkelig tøft gjort.

Vel oppe på toppen så vi det arbeidet som er nedlagt her. Alt er tilrettelagt slik at alle skal ha muligheten til å komme seg på fjelltur. Det er noen partier som er litt småbratte, så de med rullestol må enten ha godt med power i arma eller en sterk venn som kan dytte litt. Ellers så er det godt tilgjengelige topper her for alle.

3 unger som syntes det var mer enn greit nok å slippe den lange turen i dag. Enkel tur til Skredfjellet.

Vi valgte å gå til Hovshornet og videre til Skredfjellet og tilbake til gondolen. Husker ikke helt tidsbruken, men det går fort unna på små tilrettelagte gågatene. Og utsikten er fantastisk flott, vi var heldige med været og hadde 360 graders utsikt fra toppen.

Det er tilrettelagt lengre tur innover i fjellet også, men den fikk vi ikke med flertallet på denne gangen.

Underveis tilbake fra Skredfjellet med Lobukta i bakgrunnen langt der nede.

Oldebukta

Written by Solan 19.10.2022 20:36

På siste bildet er det vel Oldebukta, og ikke Lobukta vi ser i bakgrunnen...