Orratuva - Skogstopp med panoramautsikt (29.07.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Håland (97m)
Endpoint Håland (88m)
Ascents Orratuva (303m) 29.07.2018 18:35

Siste topp for dagen. Etter turen på Isdalseggene, var jeg ganske fornøyd med antall barnåler som hadde viklet seg inn i ullsokkene og ned i skoene. Før turen på Orratuva satte jeg meg derfor ned for å gjøre litt reaserch i håp om å finne en god sti med kort avstand opp til toppen.

Utsikten fra toppen av Orratuva

Jeg leste Vegard Magnussen (elbow) sin rapport og fant det jeg var ute etter. Jeg kjørte til Håland, sør for Hjellvik. Her parkerte jeg til siden i en bred innkjørsel på en anleggsvei. Deretter gikk jeg ca 50 meter nordvest på hovedveien og fulgte videre et traktorspor oppover i et stort hogstområde. Denne snirklet seg oppover et stykke før den munnet ut i en svak og gjengrodd sti. Klarte å se hvor den gikk, og etterhvert ble den noe tydeligere.

Her starter stien opp til Orratuva fra Håland
Jeg måtte ganske nærme for å se skiltet og stien videre mot Tirevoll og Orratuva

Jeg forstod ganske raskt at jeg var på villspor da stien plutselig begynte å gå nedover mot Børtveit. Snudde og fortsatte tilbake hvor jeg kom fra, på jakt etter avstikkeren som skulle gå oppover mot toppen. Bortgjemt og skjult bak noen trær, fikk jeg plutselig øye på et skilt med retningspil mot "Tirevoll". Her var avstikkeren. Denne stien er nok veldig lite brukt. Dersom jeg ikke hadde visst at den skulle være i dette området, hadde jeg nok neppe funnet den.

Krysset hvor stiene møtes like nedenfor toppen

Stien oppover her var også litt utydelig, men hvite bånd i trærne markerte retningen og hjalp på. Kom omsider opp til et stikryss med flere skilt. Kom nå inn på en bred og god sti, og fulgte denne hele veien til topps. Veldig flott utsikt til skogstopp å være. Herfra hadde jeg panorama mot Lonevågen, Osterfjorden og store deler av Lindås. Stor varde og flere benker også. Skrev meg inn i turboken og nøt ettermiddagssolen. Leste også på et skilt at kommunen arbeider med felling av trær på toppen, for å gjøre utsikten ytterligere forbedret. Det blir nok meget bra.

Startet etterhvert på returen og fulgte samme rute ned igjen til bilen. Orratuva er en flott topp som kan anbefales et besøk dersom man ønsker flott utsikt over vestlige deler av Osterøy, samt Lindås.

Toppen av Orratuva

Jeg kjørte nå videre til fergeleiet på Valestrandsfossen. Kom dit 10 minutter før fergen gikk, og da rakk jeg selvsagt et raskt bad i Valestrandsvågen. Dette er forresten ikke et anbefalt badested. Sjøen luktet diesel etter fergen, og da jeg skulle krabbe opp på steinene etter dukkerten, lå en død og råtten måke like ved siden av meg. Fikk tørket meg med den svette t-skjorten før jeg kjørte ombord på fergen.