Store Blåmann - Tromsø 100m pf (28.07.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Store Blåmann (1,044m) 28.07.2018
Visits of other PBEs Slettneset parkering (10m) 28.07.2018

Store Blåmann har jeg hatt lyst til å gå på helt siden jeg flyttet opp til Tromsø, ser den godt fra verandaen der den stikker nesen opp i været. Hadde egentlig tenkt meg sørover i Troms på kommunetoppjakt noen dager, men fikk ikke noen til å passe hunden som har blitt for gammel til å være med på fjellturer, så da passet det bra med en kveldstur til Store Blåmann etter å ha tilbrakt dagen sammen med hunden på verandaen. Utrolig fint vær i Tromsø i dag, vaaaarmt, så derfor tok jeg en kveldstur og mye av turen til store blåmann ligger i skyggen om kvelden. Kjørte til Kvaløya og så rv 862 mot Tromsvik fra Eide handel og videre mot Tromsvik i krysset ved Eidkjosen. Parkerte på liten parkeringsplass Slettneset parkering langs veien der det heldigvis var en ledig plass. Merket sti mot Store Blåmann starter her med stort skilt og delvis klopplagt det første stykket over litt myrterreng. Fin sti som erstattes med varder etter hvert som man kommer opp i høyden. Litt klyving, men på en tørr og fin dag som i dag var det ingen problem å komme seg opp og heller ikke å finne veien opp (hadde lest noen kommentarer på en facebookgruppe der noen mente at man burde ha med seg kjentmann opp første gang for det kunne være vanskelig å finne rett vei, men jeg hadde ingen problem med å følge vardene og se hvor stien gikk). Brukte 1time og 35 minutter opp. Utrolig fin utsikt fra toppen. Spiste en sjokolade og nøt utsikten før jeg satte kursen nedover igjen. Samme vei tilbake. Totalt 3 timer og 15 min på tur. Anbefales :)

Her starter stien opp til store Blåmann
Store Blåmann
Steinur må forseres og klyving på til for å komme til topps. Varder viser vei
Varden på toppen
Mange fjell å skue fra toppen