Stabblandet (28.07.2018)  6

Slettbakktinden (765m) 28.07.2018 16:33
Litløra (637m) 28.07.2018 17:14
Visits of other PBEs Stabbtraversen - Krevende klyving (785m) 28.07.2018 13:58

Artig, men nokså slitsom runde på årets varmeste dag etter to rolige dager med Oda og familien på Tustna. Gradestokken viste over 30 grader da jeg startet, og varmen var temmelig trykkende i de fleste motbakkene. Heldigvis var det litt skygge på vei opp den svært bratte, svake stien opp nordøstsida til Stabben.

Etter den bratte stien opp nordsida starter den artigste delen av turen over Stabbene. Her er det et slags tråkk mellom toppene, og mye artig, enkel og tildels luftig klyving hvis du skal innom alle toppunktene. Her utsikt nordover mot Tustna tatt like under Stabben.
Fra Stabben og sørover mot Nonsknubben og Innerbergsalen.
Skarven og Knubben som jeg og Ylva var på to dager før. Mye fint fjell- og løpeterreng på Tustna!
Noen spennende formasjoner som passeres mellom de ulike Stabben-toppene.
Stabben sett fra Midtre Stabben. Nokså bratt nedklyving fra Stabben og ned i skaret mot Midtre.
Fra Midtre Stabben mot de neste toppunktene som delvis kan omgås ned i vestsida hvis man ikke skal innom alle. Søre Stabben dominerer nærmest med Nonsknubben og Innerbergsalen bak.
S2 og S1 (sett fra sør hvis jeg husker riktig).
De Midtre Stabbene sett fra stien bort til Søre Stabben. Her tok jeg igjen en gruppe som gikk traversen samme vei.
Stabben, og et par av de Midtre. Turen over Stabbene anbefales på det sterkeste hvis man er komfortabel med litt klyving og luftig terreng.
Gruppa jeg traff på de siste meterne bort til Søre.
Storøra som jeg skulle innom senere på dagen midt i bildet, med Litløra, som også ble besøkt, stikkende ut så vidt til venstre for Storøra.
Oda og Ylva syntes det var for varmt for fysisk aktivitet, og lå nede på neset på Innerberg og solte seg og leste bok mens jeg var på tur, stand-by for opplukking der hvis jeg skulle bestemme meg for å gi meg på Innerbergsalen og gå ned sørsida.
Storøra. Ruta jeg fulgte gikk skrått til høyre i bildet over Runden og opp sørøstryggen. Fra Søre Stabben til Innerbergsalen er det for øvrig fint løpeterreng, og denne delen av turen gikk radig.
Innerbergsalen sett fra Solemsdalen. Bratt men greit nok å gå ned hit fra laveste punkt mellom Innergergsalen og Nonsknubben.
Ruta fra Solemsdalen opp mot Runden. Ikke sti i starten og litt ruskete terreng, med noe sautråkk over tregrensa. Opp  her ble det fryktelig varmt med sola steikende i bakhodet, og det var bare å sette inn krabbegiret og rasjonere på vann og krefter.
Ruta fra Solemsdalen opp mot Runden. Ikke sti i starten og litt ruskete terreng, med noe sautråkk over tregrensa. Opp her ble det fryktelig varmt med sola steikende i bakhodet, og det var bare å sette inn krabbegiret og rasjonere på vann og krefter.
Runden er passert med Innerbergsalen, Nonsknubben og Stabbene bak.
Utsikt fra Storøra med ryggen jeg fulgte opp til Runden nede til venstre, med Innerbergsalen, Nonsknubben og Stabbene bak.
Innerbergsalen med Runden i forkant.
Fra Litløra gikk det merket sti sørover over Slettbakktinden, ned i Fuglsnesdalen og videre opp til Litløra midt i bildet.
Utsikt nordover fra Litløra. Her var det litt tomt for krefter, og det ble noget slapp småjogg ned stien til Ørbogen der Oda og Ylva stod klar med henteservice.