Store Knutsholstinden (24.07.2018)

Written by Vidaas (Vidar Aasbø)

Ascents Store Knutsholstinden (2,341m) 24.07.2018

Dagstur fra Hytta. Bil til Gjendesheim, ferje til Gjendebu , fremme 0830. Målet var å komme tilbake til fergeleiet , og rekke siste ferge hjem , 1620. Flott vær, men det var meldt regnvær / lavt skydekke utpå dagen.
Fint driv opp til Svartdalen, det er meget varmt.
Videre innover til de beskrevne kampesteinene ovenfor vann 1490. Toppen bader i sol.
problem å finne hvor vardene starter, så jeg går oppover, holder mot høyre for toppen, og finner vardene. Skyene kommer, og når jeg er på toppen (som førstemann denne dagen) så er det tåkedriv (ca. 8 m/s vind) , og jeg ser kun glimtvis Gjende og Knutsholet , breen.
Jeg var redd det skulle bli tettere, (jfr. værmeldingen, ) slik at jeg returnerte etter en matbit.
Jeg burde ha ventet, for når jeg var et godt stykke ned i ura, så jeg at det letnet over nabotoppene, inkl. Mesmogtind. Traff turgåere på vei opp. Ura er ganske løs, og det lå en anslagsvis 200 kg stein på vippen, som løsnet når jeg var rett nedenfor. Jeg hørte den løsnet, slengte meg til siden, og trakk til meg bena. Med minimal margin føk den forbi, og stanset etter ca. 20 meter. Heldigvis ingen andre turgåere i nærheten.
Det er mer slitsomt å gå ned den bratte ura enn oppover. Kommer greit ned de bratte bakkene fra Svartdalen. Til Gjendebu etter 6 timer og 40 min. , god margin til båten 1620.