Vålåstadhåmmåren - Finnpiggan - Blåøret - Porthøa (28.07.2018)

Written by Cezzn (Cecilie Nitter)

Ascents Vålåstadhåmmåren (1,195m) 28.07.2018 10:34
Søndre Finnpiggan (1,523m) 28.07.2018 11:48
Midtre Finnpiggan (1,532m) 28.07.2018 12:02
Nordre Finnpiggan (1,510m) 28.07.2018 12:20
Blåøret (1,604m) 28.07.2018 13:09
Blåøret Ø II (1,585m) 28.07.2018 13:19
Blåørpiken (1,590m) 28.07.2018 14:01
Porthøa (1,377m) 28.07.2018 14:45
Noen ganger starter man en tur uten helt å vite hva man går til :-)
Det var meldt greit vær, men da jeg parkerte på Haugseth begynte det å regne og blåse noe. Jeg bestemte meg uansett for at jeg ville komme meg opp til Vålåstadhåmmåren. Etter å ha fulgt veien oppover, strevde jeg litt med å finne stien oppover. Det kan være greit å ha lang bukse oppover.... Da jeg etterhvert fant stien, fulgte jeg denne helt opp til toppen. En fin tur med god stigning.

Selv om det blåste ganske heftig på toppen, gikk turen videre innover mot Finnpiggan. Etterhvert gikk det over til å bli ganske steinete, noe det skulle bli resten av turen. Man kan trygt si man fikk en "krasj-kurs" i steinursgåing ;-) De tre piggene ble forsert i ganske greit tempo. Fine topper med flott utsikt, spesielt mot mitt yndlingssted, Gjevilvatnet.

Planen om tur inn til Tverrfjellet utgikk pga vinden, som var ganske kraftig hele dagen. Jeg gikk derfor videre innover mot Blåøret. Som sagt fortsatt steinete, men relativt lett å ta seg frem. Man blir bare litt lei av å se ned :-)
Etter å ha tatt en pause ved varden til Blåøret, og irritert meg bittelitt over at toppen til Blåøret ikke er der varden er, gikk jeg til punktet Øst for Blåøret, kun for å samle topper her på PB :-) Da jeg skulle videre til Blåørpiken, måtte jeg ta hensyn til en flokk med reinsdyr som lå og slappa av på snøen. Jeg ble så opptatt av dette, at jeg glemte å ta av opp til toppen *pannaklask*, noe jeg ikke oppdaga før jeg hadde kommet nesten på nedsiden av selve toppen. Vel, opp skulle man, men dette er altså en rute jeg ikke anbefaler; går heller direkte opp på veien ned fra Blåøret :-)
Siste etappe gikk deretter innom Porthøa. Dette ble en grei transportetappe, men fortsatt i steinur. Den siste biten, etter porthøa og tilbake til Haugseth, ble det så igjen vierkratt og etterhvert sti.

En flott tur ble det; Tverrfjellet får vente til en annen dag!