Fuktig bålkveld og Tåråfjellet (28.12.2011)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Tåråfjellet (826m) 29.12.2011

Klikk på kartet for å åpne en dynamisk versjon i nytt vindu.

Fuktig bålkveld og Tåråfjellet

Det har nesten blitt en tradisjon med romjulsovernatting ute med Pål. Romjulen 2011 var 4. gang på 5 romjuler vi vendte nesa ut og opp. Tidligere turer var Gråfjell i 2007, Gaustatoppen i 2008, Hallingskarvet i 2009 og nå Tåråfjellet i Notodden romjula 2011.

Fottur i desember

God driv i bålet på morrasia. Pål koser seg under sin nyinvidde 40-årsgave, en grønn duk. Den gjorde susen den, og med noe granbar på bakken blei det nesten hjemmekoselig.

Skiene ble valgt bort til fordel for fottur. Et begredelig mildvær i romjula tok knekken på det meste av skiføret. Valg av turmål falt på det prominente men nokså lave Tåråfjellet i Telemark. En av de 16 kjempene i Telemark (pf>500 m).
Jeg kjørte fra Valdres og Pål fra Skien og uten lokalkjennskap falt valget på Roemsheia som utgangspunkt for turen.

Vi kjørte inn til Svalbjørtjønna og parkerte på en holkebelagt snuplass. Det var så glatt at jeg ikke greide å bevege meg rundt bilen uten et godt grep i denne.

Etter å ha salet på sekkene gikk vi innover bomveien (30 kr. mener jeg å huske det stod) og forlot denne på andre siden av vannet.

Det er mye liv, mønster og farge i et varmt bål.

Her var Dagmars herjinger åpenbare, i et område var omtrent annenhver gran veltet med rota og det ble litt labyrintøvelse å komme gjennom. Dernest fulgte en bratt kneik før vi stabbet oss innover i marka i sørpebløt snø.

Under snøen var marka blaut. Myrer var våte og som om ikke den fuktige snøen hadde nok å by på, fikk vi rikelig påfyll med vann undenfra. Ikke noe problem å bli blaut på føttene. Vi gikk ikke spesielt langt før vi slo leir. Vi hadde hatt en sein start, og skulle vi få noe dreis på leiren kunne vi ikke begynne leirarbeidet for seint.

Leirjobbing, bålfyring, skravling og eting

Fin stemning fra leiren på morrasia. Sola har funnet veien til tretoppene.

Alt fysisk i hele skogen var søkkvått, fra luft via trær til jord. Vi slang opp en duk mellom noen trær før vi begynte jakten på selve lisvnerven - brennbar ved. Det var få tørrgraner i området, men noe fikk vi da samlet og mens Pål laget ild fortsatte jeg tømmermannsinnsatsen. Med ei buesag og et par økser fikk vi etter hvert en god stabel ved og ikke minst fyr på bålet.

Det ble pølser, øl og godteri. Tror vi satt og fyrte borti en 6 timer jeg. Drømmene om et monsterbål som skulle gi sokketørr mark i en radius 3 meter rundt bålet ble det ikke noe av.

Regnet ga seg og etter hvert dukket måne og stjerner frem før jeg fornøyd sloknet på en seng av granbar. Litt kjedelig midt på natta da det begynte å regne igjen og jeg fant ut at jeg lå delvis utenfor taket.

Tåråfjellet en flott topp

Toppen tå Tåråfjellet.

Etter et varmende morrabål, tuslet vi mot toppen utpå formiddagen. Vi gikk mest på GPS kurs gjennom kronglete skogsterreng før vi avsluttet opp den bratte sørflanken. Toppen ga en imponerende utsikt. Vi så ned mot Bøbygda og veldig fint ned til Notodden sentrum. Skikkelig tapå utsikt mot Lifjell var det, og litt lenger unna så vi Blefjell og Gausta bl.a. I det fjerne blinke dessuten havet. Helt øverst lå et syltynt lag nysnø.

Returen fulgte vi stort sett sporene våre tilbake.

Flott tur Pål i nytt og ukjent, spennende terreng.

Panoramabilder

Utsikt fra Tåråfjellet mot horisonten fra Lifjell (venstre) til Blefjell (høyre).

Trivelig skogsterreng opp mot Tåråfjellet. Til høyre i bildet ses Notodden.

Flere bilder

Mot Lifjell med Øysteinnatten til høyre, sett fra toppen på Tåråfjellet.

En liten kjempe!

Written by Roger 02.01.2012 23:32

Moro å lese om turen deres. Ikke dårlig valg av sted for en årlig tradisjon dette. Hadde en fin tur hit opp selv for et par år siden. Gikk da den blåmerka løypa opp fra Grønskjær. En flott tur i et spennende terreng. Ligger noen fine vann langs traseen her også. En flott topptur på alle måter!