Hørtekollen (28.07.2018)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Hørtekollen (438m) 28.07.2018 09:48
Hørtekollen

En kort, bratt og veldig koselig tur stod først på programmet i dag. Jeg synes jeg bør ha minst en tur til Hørtekollen hvert år, og i dag skulle jeg i alle fall sikre den for 2018.

Som vanlig parkerte jeg ved Dambråtan barnehage og gikk gjennom bebyggelsen i Poverudbyen før jeg kom til skogkanten og de virkelige bakkene begynner. I løpet av en veldig snau kilometer går stien rett opp lia og stiger rundt 200 meter. Men så svinger stien mot høyre og det flater ut noe. Etter noen hundre meter til er man ipraksis oppe og det heller svakt utover mot utsiktspunktet på Hørtekollen. Turen opp tok meg 25 minutter.

Utsiktspunktet er et av de mer spektakulære i Finnemarka. Det går stupbratt ned på flere kanter. Ikke så rart kanskje at en tysk reisende på 1800-tallet kom til å kalle den «Den gruelige Precipice»

Ned igjen gikk jeg samme vei som jeg kom opp.

Turen var på 4,5 kilometer og tok 1 time og 11 minutter.