Storkalkjen (27.07.2018)  5

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Start point Grønnvollensteinen (927m)
Ascents Indre Kalken (1,637m) 27.07.2018 12:08
Indre Kalken nordtoppen (1,612m) 27.07.2018 12:24
Storkalkinn (1,880m) 27.07.2018 14:02
Visits of other PBEs Grønvollsteinen p-lomme (930m) 27.07.2018 08:23
NORGES 1000 STØRSTE FJELL MÅLT I PF.
Hadde avtalt å møte Ove (boven)ved Grønvollsteinen torsdag kveld, han kom fra Nordfjord men skulle stikke oppom Innerdalstårnet først. Han kom like etter meg og inntok en Real og siden ble det kalde forfriskninger. Fredagen var meldt og bli årets varmeste og det sier ikke lite i år.
Heldigvis var det god vind så varmen ble ikke noe problem. Jeg hadde ikke samme ambisjonene som Ove så vi skilte lag etter et par kilometer. Fint å gå i starten, etterhvert mye steinur. Gikk ganske rolig siden Ove skulle over to topper før vi skulle
møtes rett før bratta. Ove trengte litt påfyll før oppstigningen og jeg hadde allerede spist. Greit for meg med et lite forsprang. Det varte ikke lenge før han kom etter med lange klyv. Bratta var helt fin og et godt synlig tråkk. Godt å endelig komme til topps, glad men sliten. Det ble en god times pause på toppen, med både seriøs og useriøs prat med to karer som kom før oss. Fikk kjenning med krampe i låret igjen og ble smått nervøs. 15 km til bilen og mye ur ville ikke blitt noen fornøyelse. Ove gikk over noen topper på tilbakeveien, mens jeg helst ville unngå høydemeter. Returen gikk sakte for min del, kunne ikke ha noen uoverveide bevegelser med beina. Kom tilbake til bilen uten store problemer, bare veldig sliten og våt på beina! Raubergsåa viste seg nemlig å ha ganske stor vannføring og jeg orket ingen omveier og da ble det rett fram. Veldig fornøyd med å ha krysset av Storkalkjen på lista. Ble både mat og øl siden ølet fortsatt var brukbart kjølig. Ove hadde en lang dag foran seg på lørdag, så han bestilte vekking kl 6! Han skulle nemlig både på Tåga og Navardalsnebba og siden hjem.

Kaldfonna med Dordinakken til høyre.

Storkalkjen.

Bratt ur, men grei.

Mente Ove satt her nede , men han har forsvunnet :-)

En i fin form og en sliten.

Ove med Store Trolla rett under nesa. Helt utrolig at han nå har bare 3 topper der før hele det store prosjektet pf100 Møre og Romsdal er fullført. Han er vel nå straks berittiget til å kalles Fjellkongen i M&R.

Velkomskomiteen. Han til venstre var en skikkelig artigkar da han omsider kom på glid :-)

Hareimsdalen og Furu. Bak Hovsnebba, Dronninga og Kongen, Skarfjellet og Store Trolla

Dordinakken (min fantasi sier helt motsatt)

Frisk & Flott tur

Written by ErlingT 31.07.2018 12:30

Ser det ut til. Stå på! Å holde ølet kaldt er svært viktig, nå i varmen!