Svett tur til K-topper Lyngdal og Farsund (27.07.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Kaldåsknipa p-lomme (300m)
Endpoint Samme (300m)
Ascents Kaldåsknipa (504m) 27.07.2018 11:40
Kaldåsknipa mast (501m) 27.07.2018 11:40
Lyfjellet (486m) 27.07.2018 11:40
Visits of other PBEs Farsund (0m) 27.07.2018 11:40
Kaldåsknipa p-plass (300m) 27.07.2018 11:40
Lyngdal (0m) 27.07.2018 11:40
Vel installert på ærverdige og sjarmerende Paulsens Hotel i Lyngdal kjørte jeg fruen til strandliv på Lista mens jeg kjørte til p-plass for Kaldåsknipa o Lyfjell, litt slapp i kroppen etter fabelaktig tur til Vassdalseggi dagen før. Tempoet ble ikke bedre av at meteorologene hadde "lovet" årets hittil varmeste dag i dag, noe som absolutt kjentes slik ut også da jeg begynte å rusle oppover grusveien mot den store masten på Kaldåsknipa. Heldigvis en ganske frisk vind fra østlig kant oppe i høyden.
Kaldåsknipa mast

Måtte ut i terrenget for å komme nord til høyeste punkt i Lyngdal, et par hundre meter nord for den ruvende TV-masten.
K-topp Lyngdal i høyre bildekant

Meget beskjeden varde på Kaldåsknipa 504 moh, trolig fordi denne er ganske "ny" som kommunetopp..
Særdeles beskjeden toppmarkering på Kaldåsknipa..

Videre i sørvestlig retning mot Lyfjellet som er kommunetopp i Farsund. Tok feil; får skylde på varmen.., men trodde den nærmeste knausen sørvest for Kaldåsknipa mast var Lyfjellet. Dermed ble det atskillig vandring i stiløst tildels uoversiktlig terreng, først opp på den første knausen, og så bratt med tildels klyving ned i dalsøkket mellom denne og Lyfjellet, før jeg kunne bestige den riktige knausen enda et hakk i sørvestlig retning; Lyfjellet. Velfortjent (syntes jeg) niste og drikke på varme sva på Lyfjellet 486 moh. Greit ned fra Lyfjellet til grusveien og videre ned til parkeringen, der biltermometeret viste 31 grader C..