Svolheia i Mandal (27.07.2018)

Written by Stigun GSM

Ascents Svolheia (315m) 27.07.2018 15:33
Tok av fra E39 ved Vigelandog kjørte nordøstover etterhvert på smale grusveier til Skarstad og endelig til gården Norum, hvor jeg parkerte på en lomme ved siden av veien like før siste gården, hvor jeg mente jeg ikke stod i veien for noen eller noe..Stoppet og spurte den hyggelige bonden på øverste gården om greieste vei til Svolheia; han hadde tydeligvis fått dette spørsmålet flere ganger tidligere... Han viste meg skogsveien som tok av skarpt til høyre rett etter gårdstunet, mens jeg ønsket ham rikelig nedbør; han var i likhet med de fleste bønder i Sør-Norge hardt rammet av sommerens langvarig tørke. Fulgte skogsveien til en (mer eller mindre uttørket) bekk, hvor jeg tok av til venstre oppover et plantefelt av gran, senere i åpen blandingsskog med blåbærlyng til den markerte toppvarden. Holdt litt mer østlig kurs ned igjen for å få mer av returen i det mer oversiktlige terrenget som skogbunnen i granskogen representerte.
Svolheia toppvarde. Kaldåsknipa mast kan skimtes mellom tretoppene.

Vel nede til bilen kunne jeg til min bestyrtelse registrere at "noen" hadde parkert en henger(med firmanavn til entreprenør med tydelig lokal tilknytning) foran bilen min, øyensynlig i irritasjon over at jeg stod parkert der jeg stod.. Med litt kreativ rygging og diverse manøvrering klarte jeg til slutt å "lirke" bilen forbi stengselet; akkurat idet eieren kom til syne. Det ble ikke utvekslet noen verbale synspunkter...Så, til andre besøkende til Svolheia; vær obs på territorielt markerende personer..