Ryksåsen - ex kommunetopp i Våle (27.07.2018)  4

Ascents Ryksåsen Sørtoppen (222m) 27.07.2018 14:39
Ryksåsen (240m) 27.07.2018 14:59
Visits of other PBEs Ryksåsen parkering (135m) 27.07.2018 14:26

Jeg våknet i natt i Risør av at sikringen hadde gått og at CPAP-apparatet ikke virket. Det er en avansert vifte som blåser inn ekstra luft for en ofte tett nese. Nærmeste erstatning var i Drammen, så jeg reiste dit etter frokost. Var også innom Asker for å hente noe på postkontoret og spise lunsj med foreldrene mine. Dette var omtrent sommerens varmeste dag, så for at den ikke skulle være helt kastet bort i bil fant jeg ut at jeg kunne ta den siste ex-kommunetoppen på Østlandet, sørtoppen på Ryksåsen som en gang var kommunetopp i Våle.

Kjørte av fra rv 314 og 100 m innover lokalvei. Fin parkeringsplass og godt skiltet. Fulgte den vanligste ruta som gikk gjennom fin bøkeskog det meste av ruta. Siden dette var lite forberedt var fottøyet myke sketchers. OK på mykt underlag, men bøkeløv råtner sent, så tørre løv lå i stien og var glatte. Måtte være forsiktig i bakkene. 150 m før sørtoppen var det et utsiktspunkt på østsiden av åsen. Ellers var det svært lite utsikt på turen, men i 33 varmegrader var det svalere mellom trekronene.

Utsiktspunkt med benk og gapahuk litt før sørtoppen.

Rett etter avstikkeren til utsiktspunktet var det skilt mot venstre til Jettegryter. Etter 50 m på sti kom jeg til de to jettegrytene. Jeg har sett større, men artig for de som ikke har sett slike før. Omtrent halvmeteren i diameter.

Jettegryte. Dessverre ble autofokusen langt nede i hullet.

Tilbake til stien var det ikke langt til sørtoppen. Toppen er et punkt omtrent 10 m fra stien og har ennå en liten blå pinne på toppen.

Kun litt rester igjen av den blå pinnen på sørtoppen.

Fortsatte bakover ryggen. Stien gikk litt opp og ned. Jeg vurderte en stund å bare følge ryggen i direkte rute da skogen er ganske åpen, men det er mye kvist på bakken og kratt innimellom. Det ble den brede vei!

Skiltet til utsikt ved toppen, men det var kun et gløtt. Toppunktet må en ut av stien for å komme på, på venstre side ca 20 m og opp litt.

Varden på hovedtoppen i Ryksåsen.

Returnerte samme vei og kjørte til Risør. Rakk bad på brygga i 23 graders vann. Deilig!