Vengsøytraversen (27.07.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Vengsøy fergekai (1m)
Ascents Horntinden (719m) 27.07.2018
Kvantotinden (750m) 27.07.2018
Stortinden (630m) 27.07.2018
Vengsøytinden (764m) 27.07.2018

Værprognosen for helgen så noe elendig ut for å gå på tur (det var meldt opp mot 28-29 grader på søndag, noe som betyr innendørs aktiviteter for min del) så jeg benyttet anledning til å ta avspasering denne fredagen og komme meg ut på tur mens det var fortsatt OK turvær. Vengsøytraversen er en av mine favoritter på sommerstid og jeg hadde lyst til å gå den før jeg drar på ferie. Rakk første ferga fra Belvik som gikk kl.7.30 og der traff jeg også to medisinstudenter, Ragnhild og Katarina som hadde tenkt å gå traversen. De hadde ikke gått den før så jeg spurte om de ville gå den i lag, noe som de synes var helt OK siden jeg har vært der et par ganger før og er rimelig godt kjent med turen. Fergeturen tar omtrent en halvtime så v begynte å gå noen minutter etter kl.8.

Vi gikk først den lille etappen på asfalt for å komme oss til startstedet på vestenden av øya, og så fulgte vi den hemmelige stien gjennom skogen helt til den forsvant på myra. Det var nå ganske varmt, så vi gikk i et veldig rolig tempo opp til Vengsøytinden. Stakkars Katarina var tydeligvis mest plaget av noen svartfluer, men jeg synes ikke at det var så ille. En liten bris på toppen var velkommen og vi tok en liten pause her før vi fortsatte over ryggen og ned fra Vengsøytinden. Resten av traversen var bare kos og temperaturen kjentes veldig behagelig ut nå som mesteparten av stigningen var unnagjort og det var bare litt klyving og ryggvandring på resten av traversen.

Vi tok nok en pause på Stortinden før vi begynte å tusle ned mot fergekaia igjen. Nå visste vi at det skulle gå en ferge til Belvik kl13.25 men vi hadde ikke tenkt å skynde oss bare for å rekke den, så det var flaks at vi rakk akkurat å ta denne ferga tilbake. Super timing kan man si! Nok en gang ble det en perfekt dag på Vengsøya og det var hyggelig å ha selskap denne gangen :)

Vakker utsikt mot Tromvik fra Vengsøya
Påfylling av vann på tur opp Vengsøytinden
På øverste delen av ryggen med Kvaløya i bakgrunn
Like under toppen av Vengsøytinden med Horntinden og Kvantotinden bak
Vi nærmer oss toppen!
Nydelig utsikt fra Vengsøytinden
På tur over ryggen
Ned fra Vengsøytinden
Blide damer mellom Vengsøytinden og Horntinden
Lett klyving på vei opp Horntinden
Lett klyving på vei opp Horntinden #2
Damene på toppen av Horntinden
Neste etappen mot Kvantotinden
Nesten oppe på Kvantotinden
Utsikt fra Kvantotinden. Et par småtopper kommer før Stortinden
Flott ryggvandring!
På Stortinden, dagens siste topp
Ser ut som om begge damer var fornøyd med turen :) Eller fornøyd med iskald cola som nettopp ble kjøpt på ferga....
Start date 27.07.2018 08:07
End date 27.07.2018 13:24

Vakkert!

Written by Skippy 29.07.2018 16:45

Dette ser ut som en herlig tur, tror jeg må ta den før sommeren er slutt :)

Re: Vakkert!

Written by hmsv1 29.07.2018 17:13

jepp, jeg synes Vengsøytraversen er en fantastisk sommertur. Du får gi lyd om du trenger et turfølge, jeg blir aldri lei av å gå denne turen! :)