Kongen i Romsdal (13.07.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Trollstigen parkering (692m)
Ascents Kongen (1,611m) 13.07.2018

På vei sørover etter ei lita uke på Sunnmøre. Siden vi var på vei i retning flate Danmark bestemte vi oss for å legge turen over Trollstigen. Vi håpte om mulig å komme over skylaget som hadde ligget lavt nedover fjella siden dagen i forveien. Kongen ble sett ut som turmål, lett tilgjengelig langs kjøreruta vår, og etter sigende et spennende turmål. Siden vi hadde begrenset med tid til rådighet siktet vi oss inn på normalveien, selv om det også finnes mange fine klatreruter opp på Kongen.

På parkeringsplassen over Trollstigen vaset turistene rundt i tåkegrøten. Utsikten begrenset seg til 50 meter, så den store opplevelsen kan det neppe ha vært. Vi krysset veien og la i vei oppover mot Bispevannet. Etter 15 minutters gange skimter vi et par på vei nedover. Når de nærmer seg viser det seg at det er Sindre og kjæresten, en klatrekompis fra Hallingdal. Moro!

Oppe ved Bispevannet var sikten fremdeles minimal. Vi så ikke annet enn tåke, og det var småkjøling i den klamme lufte. Vi fortsatte stien bortetter vannet før den gradvis stiger i høyde opp mot skaret mellom Bispen og Kongen. Og plutselig skimtet vi noe gjennom tåka. En fjellvegg over oss ble tydeligere og tydeligere. Der sto dagens turmål, og over den - blå himmel! Tjue minutter senere befant vi oss over tåkehavet og herfra var det bare å kaste skjorta.

Ruta oppover bød på spenndende klyving. Halvveis oppover runder man et hjørne ved en smal passasje og hefra fulgte vi store renneformasjoner til topps. I starten av disse rennene fulgte vi blindt etter to karer foran oss og havnet godt ut av kurs i forhold til den anbefalte ruta. Etterhvert som klyvinga blei luftigere og luftigere fikk vi øye på de rødmalte prikkene 50 meter til høyre for oss, og kom oss inn på den merkede ruta. Det mest utsatte punktet på turen er et opptak 50-100 høydemeter under toppen. Ikke vanskelig, men litt eksponert klyving. På toppen måtte jeg en tur innom den lille steinhytta til Arne Randers Heen. Mektig utsikt mot blant annet Bispen og Trolltindane over tåkehavet som lå langt under oss. En flott tur som virkelig anbefales!