Vejrhøj for fjerde gang (19.07.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Vejrhøj (120m) 19.07.2018

Fjerde året i sommerhus i Troldskoven ved Rørvig på Nord Sjælland. Bestigning av Sjællands tredje høyeste bjerg er obligatorisk når vi er her nede. Gikk fra campingplassen Sanddobberne og på broen over bukten slik av vi kom tett på havet. Gikk stranden nordover i ca en kilometer. Krysset veien ved parkeringsplassen. Her startet stien opp mot Vejrhøj. Gikk bratt oppover i løvtreskogen, med innslag av noen store, og sikkert gamle eiketrær. Kom ut av skogen og gikk vegen som var tilrettelagt i kornåkeren opp til toppen av Vejrhøy. Toppen av Vejrhøj består av en åtte meter høy gravhaug. Flott utsikt her oppe med kulturlandskapet i øst og havet i vest. God sikt i dag, slik at vi skimtet Samsø i horisonten. Nedturen tok vi gjennom skogen mot syd og ned til vingården som produserer Vejrhøj vinen. Så ikke vinbonden, slik at vi fikk ikke handlet vin av han i år (som vi gjorde i fjor). Gikk riksvegen tilbake til bilen ved campingplassen.
En annerledes, men fin topptur.

Vejrhøj sett fra campingplassen nede ved stranden
Store, gamle eiktrær i stigningen opp mot Vejrhøj
Bugnende kornåkre ned mot stranden vi startet ved